Column

Eindejaarscolumn: 2015: Huiswerk en verlies.

Huiswerk

“Die hebben duidelijk hun huiswerk gedaan” is een term die ik regelmatig gebruik als ik het over jonge bandjes heb. Nieuwe artiesten die goed hebben geluisterd naar wat er zich voor hen afspeelde op muzikaal gebied. Het Drentse Pauw is zo'n band. Hun debuut van eerder dit jaar, Macrocosm Microcosm, is diep geworteld in de psycedelica van de jaren 70. Daarnaast hebben ze heel goed bestudeerd hoe George Harrison en Brian Jones de sitar toepasten. Duidelijk hun huiswerk gedaan dus.
Ergens op zijn slaapkamer in Engeland zit Sam Shepherd, alias Floating Points, jarenlang te knutselen aan zijn fascinerende debut Elaenia. Na vijf jaar lang ep's in verschillende muziekstijlen te hebben uitgebracht, was het nu tijd voor het grote werk. Deze jonge electronica producer heeft duidelijk naar de grote heren op het Warp label geluisterd en weet absoluut hoe je een beat programmeert en daar als een warme deken meerdere lagen overheen legt. Maar hoe zo'n bleke Brit met bril zulke swingende en dampende jazz uit zijn apparatuur weet te toveren alsof je naar een hele band zit te luisteren, kan alleen maar komen als je heel veel uren heel goed hebt zitten luisteren naar heel veel jazz platen. Om vervolgens minstens evenzoveel uren aan het programmeren ervan te werken. Heel veel huiswerk dus.
Tegelijkertijd, in Australië, zit Kevin Parker (Tame Impala) te sleutelen aan een nieuw geluid. Het beproefde recept van rammelende, rauwe garage-psycedelica wordt met volle overgave overboord gekieperd om ruimte maken voor een nieuw, meer ingetogen, maar vooral electronischer geluid. Met een transitie van gitaar naar synthesizer die hooguit alleen eerder is vertoond door Gary Numan. Na veel experimenteren en vooral proberen, is er een subtiel meesterwerk afgeleverd waar je de manuren bijna vanaf hoort druipen. Terecht dat Currents in praktisch ieder jaarlijstje staat dat ik heb  gezien dit jaar.

Verlies

De grootste inspiratie voor de kunst, naast de liefde, is verlies. De break-up plaat is bijna een muziekcategorie op zich. Mede daardoor had Vulnicura van Björk het daglicht bijna niet gezien. In een interview vertelde ze dat ze een break-up plaat te makkelijk vindt, “valse inspiratie”. De inmiddels 50 jaar oude zangeres heeft een ontembare honger naar nieuwe geluiden en de laatste technieken. Ze bracht deze week nog een nieuwe app uit voor de 3D clip bij Stonemilker. Ze werkt met vooruitstrevende artiesten (of het nu gaat om muziek, kleding, vidoeclips of instrumenten) en de beste nieuwe producers (in dit geval Arca en The Haxan Cloak). Voor de vrouw voor wie vooruitgang de voornaamste motivator is, is terugkijken al moeilijk genoeg. Het einde van de relatie en alle ellende die daar bij komt kijken, als je samen ook nog eens een dochter hebt, zorgt in dit geval voor misschien wel haar mooiste album.
Als laatste Sufjan Stevens. Hij verraste vriend en vijand met Carrie & Lowell, geschreven na het overlijden van zijn moeder, is met afstand zijn meest persoonlijke plaat. Muzikaal zit het album het dichts bij het ingetogen Seven Swans, maar dit is toch wel echt de overtreffende trap. Carrie is dus zijn moeder (te zien op de krakkemikkige foto's op de hoes) en Lowell zijn stiefvader, die hem in zijn jeugd en tienerjaren met veel muziek liet kennismaken en met wie Sufjan het platenlabel Asthmatic Kitty opzette. Dat hij schitterende muziek kon maken is geen nieuws, maar de open- en eerlijkheid in de teksten roert zelfs het grootste ijskonijn nog tot tranen. Het was geen makkelijke vrouw en zeker geen makkelijke jeugd, maar als dit zijn therapie is, dan moet dit geholpen hebben. De creatieve duizendpoot maakt net zo makkelijk een electronisch album over sterrenbeelden als een film over een stuk snelweg, maar het wordt pas echt mooi als hij zichzelf helemaal blootgeeft op plaat.

2015 wat was je een mooi jaar!

Fabian Hofland

ad bol.com

Muziek algemeen

Redacteuren en Fotografen

Muzine.nl is altijd op zoek naar goede redacteuren en fotografen.

Interesse? Stuur een mailtje naar ronald@muzine.nl

Social media

Volg Muzine.nl op Facebook of Twitter

Like us