Interview

Jesca Hoop: "Er zitten fundamentele fouten in religies, die ervoor zorgen dat de mensheid niet samenkomt."

De Amerikaanse Jessica ‘Jesca’ Ada Hoop bracht alweer tien jaar geleden haar debuut Kismet uit. Sindsdien heeft ze nog vier solo albums uitgebracht, een album gemaakt met Iron & Wine’s Sam Beam en samengewerkt met onder meer Elbow’s Guy Garvey, Willy Mason en Shearwater. Een creatieve geest die gedijt bij samenwerkingen: ‘Ik zie mijn eigen albums niet als solo albums, ik werk altijd met mensen samen die mij helpen het geluid te krijgen waar ik naar op zoek ben.’

De tegenwoordig in Manchester woonachtige Hoop is in Amerika voor concerten en ter promotie van haar laatste album Memories Are Now. Het is nog vroeg aan haar kant van de oceaan, maar ze klinkt wakker, alert en zeer gedreven. Een luchtig gesprek is het allerminst. Ze neemt haar muziek en haar boodschap uiterst serieus en wil zich graag uitspreken over hoe zij de wereld ziet en wat er mis mee is.

Ik begin bij haar prachtige samenwerking met Sam Beam ( recensie ) en haar vele samenwerkingen: ‘Die samenwerkingen komen altijd vrij organisch tot stand,’ vertelt ze enthousiast. ‘Ik voel me gezegend met de mensen die ik heb ontmoet en mee heb mogen samenwerkingen. De meeste samenwerkingen komen voort uit vriendschap en die connectie verandert het proces. Mijn beste vrienden heb ik allemaal leren kennen door middel van muziek’
‘Ik kan geen muziek maken in isolatie,’ gaat ze verder. ‘Ik schrijf de nummers wel afgezonderd in mijn eentje, maar de arrangementen moeten een wisselwerking zijn. Ik werk altijd met mensen samen die mij helpen het geluid te krijgen waar ik naar op zoek ben.’

     

Op haar nieuwste album was dat voornamelijk haar vaste gitarist en co-producer Blake Mills, die dit keer voor het eerst de producer was en niet meer naast Tim Berg, in wiens studio Hoop’s vorige albums waren opgenomen. ‘Ik heb Blake leren kennen in Tim Berg’s Zeitgeist studio. We hebben daar beide aan ons eigen materiaal gewerkt en later met Tim Berg samen mijn albums gemaakt. Dit is de eerste zonder Tim en ik ben erg te spreken over Blake zijn leiding op dit album.’
‘Daarnaast is Blake een uitmuntende gitarist. Ik schrijf mijn nummers niet primair op de gitaar, dus is er ruimte voor aanvulling of veranderingen. Hij heeft een hele verhalende manier van spelen. Daardoor voelt het ook meer alsof we de nummers samen hebben geschreven.’

Even terug naar de samenwerking met Sam Beam: ‘Binnen een samenwerking moet je elkaar wat gunnen. Het zijn twee persoonlijkheden die samenkomen en er moet wel genoeg gezamenlijke grond zijn. Bij grotere ego’s kan dat wel eens misgaan, maar dat is gelukkig nog niet voorgekomen.’ zegt ze opgelucht. Op de vraag of ze nog dingen heeft geleerd van de mensen met wie ze samen heeft gewerkt, gaat het direct weer over Sam: ‘Hij blijft constant bezig met zijn teksten. Ik schrijf een nummer en dan staat het min of meer wel. Als ik de studio in ga dan is de tekst af. Sam blijft schaven en herschrijven tot het laatste moment. Hij blijf nadenken over wat hij wil zeggen met een nummer en hoe. Soms veranderde daardoor zelfs de betekenis van een nummer. Sommige nummers hebben voor mij ook een andere betekenis gekregen nadat ik bij solo optredens zijn tekstdelen zelf ging zingen.’
 

Memories Are Now

De titel van het album heeft al een zekere urgentie in zich. Je maakt nu nieuwe herinneringen, dus kan je maar beter zorgen dat het goede herinneringen zijn. Doe iets met je tijd hier op aarde. De vraag is dan ook waar die drang vandaan komt. ‘Er waren dingen die ik, om wat voor reden dan ook, uit mijn systeem moest krijgen. Dingen die gezegd moesten worden. Zoals bijvoorbeeld het eerste nummer (de titeltrack, red.), dat is een bevestiging voor mijzelf, mijn territorium afbakenen. Ik had op dat moment heel veel uitdagingen in mijn leven, uitdagingen waarvan ik niet wist of ik ze aankon. Er waren heel veel blokkades. Begrijp je wat ik bedoel met blokkades?’ vraagt ze enigszins onzeker, of haar verhaal wel helemaal duidelijk is. ‘Het leven is een strijd. Een gevecht. En die blokkades, zowel innerlijke als in de wereld om mij heen, verdwijnen alleen als je er tegen vecht. Alleen met inzet en doorzettingsvermogen overwin je. Het is ook van belang de balans in jezelf te bewaren en te bewaken. Jezelf de tijd geven om weer om te laden en door te gaan. Klaar voor de volgende strijd. Ik ben niet iemand die bij de pakken neer gaat zitten. I’d rather have a raditude than a baditude.’ zegt ze, zonder een greintje ironie.


 

Deze insteek is terug te horen op meerdere nummers van het album, maar er lijken verschillende personages aan het woord. Hoop veranderd haar stem en zangstijl naar waar het nummer om lijkt te vragen. ‘Dat was heel waardevol advies van een held van mij (waarschijnlijk Tom Waits, voor wie ze langere tijd nanny van zijn kinderen was, red). Hij zei dat je het gevoel van het nummer in je moet voelen. Ontdek waar het nummer vandaan komt en zing vanuit die plaats. Je moet achterhalen hoe het gevoel klinkt, de karaktereigenschappen van het nummer en zo het personage vinden waarmee je zingt.’

Hoewel ze in zekere zin vanuit personages werkt, is Memories Are Now een hoogst persoonlijke plaat ( recensie ). Met een persoonlijke boodschap waarbij haar afkeer van het geloof, ze was tot haar 21e mormoon, en de stand van de wereld de belangrijkste factoren zijn. ‘Er zitten fundamentele fouten in de grote religies die ervoor zorgen dat de mensheid niet samenkomt. We blijven naar elkaar wijzen in plaats van de overeenkomsten op te zoeken. Ik ben geen atheïst, ik kan me gewoon niet vinden in de God zoals hij ons wordt voorgehouden. De basis van onze samenleving is rot en niemand lijkt daar iets aan te willen doen. We krijgen feiten die overduidelijk niet waar zijn, maar alleen gericht zijn om de rust te bewaren. De mensen zijn vrolijk, maar niet voldaan. Er moeten dingen veranderen. We kunnen niet zomaar een land binnenvallen, hun leiders vermoorden en hun goud meenemen. Ik ben klaar voor verandering en wil die verandering op hele persoonlijke manier ook bij anderen bewerkstelligen.’

FABIAN HOFLAND

FOTO'S:  NANCY SIESLING / EyeNancy PHOTOGRAPHY.

Jesca Hoop is live te zien op 12 mei in Botanique in Brussel en 13 mei in Bitterzoet in Amsterdam.

ad bol.com

Muziek algemeen

Ad GR

Redacteuren en Fotografen

Muzine.nl is altijd op zoek naar goede redacteuren en fotografen.

Interesse? Stuur een mailtje naar ronald@muzine.nl

Social media

Volg Muzine.nl op Facebook of Twitter

Like us