Agent Fresco - Destrier

Agent Fresco - Destrier, recensie, review

Agent Fresco hoort thuis in het rijtje At The Drive-in - met name het gitaargeluid is af en toe een regelrechte quote uit het werk van de meesters. De IJslanders maken onvoorspelbaar stuiterende mathrock, ongeschikt om naar te luisteren als je op het randje van een zenuweninzinking balanceert. Onderscheidend is dat Agent Fresco de puntige instrumentatie voorziet van een laag waarin gezocht wordt naar melancholie en melodie. Als je At The Drive-in als een energieke en agressieve variant van de mathrock kunt noemen, dan is Agent Fresco een melancholieke variant op het thema.

De nummers van de IJslanders worden gedragen door de opgezwollen en theatrale stem van Arnór Dan. Zijn stem komt het best tot zijn recht als de band even gas terug neemt, zoals in Bemoan of Wait for me; beiden nummers gebaseerd op speelse pianolijnen waarop de bombast van de zang goed tot zijn recht komt. Als de band wel gas geeft, met vermoeiend te beluisteren resultaat omdat de thema's je volkomen onvoorspelbaar telkens weer op het verkeerde been zetten, zorgt de stem van Arnór Dan nog voor melodielijnen die wat houvast bieden. Wel leuk: de baslijnen worden ingevuld met een ronkende synth en de combinatie van piano in scheurende mathrock pakt soms goed uit; luister bijvoorbeeld naar Dark Water.

Destrier is een ambitieus tweede album van een IJslandse band die met dit werkstuk misschien wat doorslaat in het zijn best doen en het tot in de perfectie instuderen van gestoorde ritmepatronen. En hun tegendraadsheid tonen ze wat geforceerd aan door nummers plots af te breken. Een enkele keer grappig, maar waar dient dit toe? En het grunten en stukje deathmetal-achtige noise in titelnummer Destrier plaatst ze in een Scandinavische traditie maar steekt ook schril af tegen de rest van het album. Tegelijkertijd hoor je de potentie, hebben ze gevoel voor goede melodielijnen en ingewikkelde notenreeksen spelen kunnen ze. Op naar het derde album.

Luister naar See Hell.

SPV

6