Anemone – Silverstar

Anemone, Silverstar, recensie, review

Uit Rotterdamse bands als The Afterveins, The Medics en Moon Tapes is een nieuwe band ontstaan – Anemone – die debuteert met Silverstar, uitgebracht op Butler Records. Een plaat vol liefelijke gitaarliedjes, gezongen door Xander van Dijck. Hij is van nature geen fantastische zanger maar compenseert dat op deze plaat door het met hart en ziel te doen. Zo kan het gebeuren dat je je als luisteraar Xanders beste vriend waant als hij geloofwaardig de loftrompet over je steekt in Best Friend. Daarbij geholpen door de directe en wat naïeve teksten, die de suggestie wekken dat we een inkijkje krijgen in Xanders hoofd.

Opvallend is dat Anemone zich in hun beschrijving van hun muziek associeert met rammelende alternatieve gitaarbands zoals Pavement en The Feelies en een link legt naar britpop. Het songmateriaal – neem nu de gevoelige liedjes Proud To Be en Story Of My Life - en hoe het allemaal klinkt mist daarvoor misschien wat scherpe randjes om die vergelijking echt op te laten gaan. Het gebruik van lichtvoetig klinkende gitaren en brede akkoorden in de slagpartijen is daar debet aan. Al doen de Rotterdammers wel hun best venijnig uit de hoek te komen. In een enkele solo of door los te gaan in Seatraveler en met name Why Do I Worry, dat eindigt in wat klinkt als een wilde ongecontroleerde jam die niet noodzakelijkerwijs een versterking van dat nummer is. Het vrolijke uptempo rockertje Where’d You Go, afsluiter van de plaat, voldoet misschien nog het meest aan het beeld dat de band over zichzelf schetst. Anemone moet in de wens alternatief te zijn en de manier waarop ze dat invullen misschien nog een goed evenwicht zien te vinden. Gezien de de bands waaruit de Rotterdammers voortkomen en de live reputatie van bijvoorbeeld The Afterveins, zal dat op het podium allemaal vast op zijn plek vallen.

Butler Records, Bertus

5

• The Grand East - What A Man, recensie, review