Art Feynman – Blast Off Through The Wicker

Art Feynman – Blast Off Through The Wicker, recensie, review

Laat je niet ringeloren door opener Eternity In Pictures op het soloalbum van We Go Magic-frontman Luke Temple  dat hij onder de naam Art Feynman uitbrengt. Je zou zo maar kunnen denken dat we hier te maken hebben met een lo-fi knutselaar die bedachtzame liedjes maakt zoals ooit ook Wire’s Colin Newman eigenaardige elektronische solo-uitstapjes maakte. Nee, klik gelijk door naar het tweede nummer op de plaat getiteld Slow Down en dan heb je direct de vibe te pakken: Blast Off Through The Wicker staat vol met experimentele composities die ergens zweven tussen dub reggae, kraut, psychedelica en lo-fi indie: laten we het maar psychedelische indie dub dopen.

Welk label we er ook op willen plakken, bij vlagen levert het hypnotische, heerlijk dansbare tracks op die je graag op repeat zet. Hup, we schakelen door naar I Can’t Stand It waar Temple ogenschijnlijk wat improviseert op het wiegende ritme en er met zijn kopstem zomaar wat op los zingt en steeds weer terug komt bij het pakkende, oersimpele refreintje I Can’t Stand It… hmmm hmmm. Feeling Good About Feeling Good is nog zo’n kraker die ons op een wat hoger tempo meevoert naar hogere sferen: prima voor de avontuurlijke dansvloer.

De plaat heeft ook zijn experimentele kantjes, en daar kun je over discussiëren of dat nu altijd zo geslaagd uitpakt. Hot Night Jeremiah is zo’n ellenlange track die vast leuker is als je zelf al onder invloed bent. En Temple laat zijn gevoelige kant zien in een enkel rustig nummer die om het positief te benaderen voor een beetje spanningsboog op de plaat zorgen. Maar geef mij maar de momenten waarop hij lekker wegdubt.

Western Vinyl / Konkurrent

7

• UNKLE - The Road: Part 1, recensie, review