Bauer - Eyes Fully Open

Bauer - Eyes Fully Open, recensie, review

Na 10 jaar is Bauer terug met een dijk van een album. De voormalig Bettie Serveert drummer ging eerst solo, daarna 3 albums als duo, daarna heel lang niks en nu weer solo met Eyes Fully Open. De springerige elektropop uit de begintijd is omgetoverd tot een verzameling prachtige orkestrale composities. De diepe, warme stem van Berend Dubbe is voor een groot deel verantwoordelijk voor de sfeer van de plaat. Zijn stemgeluid doet soms denken aan Master Of Reality's Chris Goss en elders lijkt het net Opeth's Mikael Åkerfeldt, op diens rustigere nummers wel te verstaan.
Mede door de orkestratie en het stemgeluid is de link ook snel gelegd met John Grant, vooral zijn live plaat met orkest. Net als bij het eerder genoemde Opeth is jaren 70 prog een grote bron van inspiratie wat heel duidelijk te horen is in de openende gitaarsolo van Evergreen en de verweven gitaar en violen in Waterfall. Verder zit vooral het gevoel van die tijd in deze plaat; sommige overgangen, een zanglijn hier en daar, en soms zelfs de manier waarop de strijkers worden ingezet.

Eyes Fully Open klinkt ook als een zeer goed doordacht album. Er is geen nummer waar geen creatieve wending of een onverwachte omslag qua instrumentatie in zit. Under The L kent wel vier of vijf segmenten die naadloos één nummer vormen zonder dat dit gekunsteld aanvoelt. Little Island Song opent met percussie en een hang, om over te slaan naar scheurende (proggy) gitaar met zoete damesvocalen, en uiteindelijk heel groovy te eindigen met een venijnige hammond. In het midden van I Will Keep You Close zit een electronische bas waar Noisia nog een puntje aan kan zuigen. Dit zijn slecht enkele voorbeelden van de vele vernuftige trucjes die Dubbe uit zijn hoge hoed tovert. Er lijkt een soort muzikale scheikundeles aan vooraf te zijn gegaan om te kijken wat er allemaal bij elkaar kan zonder dat de boel explodeert. Ik weet niet of hij de volle tien jaar heeft gebruikt om de nummers uit te werken en te verfijnen, het zou mij in ieder geval niet verbazen. Bauer komt met een bijzonder ambitieus en imposant album waar je de komende maanden mee zoet bent om uit te vogelen wat er nou allemaal precies gebeurd. Indrukwekkende comeback en een van de grootste verrassingen van het jaar.

Basta Music / Bertus

10

• Jane Weaver, Modern Kosmology, review, recensie