Bettie Serveert – Damaged Goods

Bettie Serveert, Damaged Goods, review, recensie

Wat is dat toch met nostalgie. Dat we langzaam grijzend op de bank altijd weer hunkeren naar het moment dat je in je jonge jaren voor het eerst iets hoorde dat je raakte. En dat je alles daarna van diezelfde band blijft afmeten aan dat moment. En zodoende is het maar al te snel een gewoonte om bij elke plaat weer te vertellen dat het doet denken aan dat mooie debuut.

Zo vergaat het ook Bettie Serveert. Ze vieren hun vijfentwintig jarig jubileum - waar blijft de tijd - met de release van weer een plaat en natuurlijk wordt dat geroepen dat verschillende nummers op de plaat herinneringen zullen oproepen aan Palomine, waar het allemaal mee begon. Nu is het te hopen voor de Betties dat er intussen een hele nieuwe generatie is opgegroeid die de lancering van die mooie eerste plaat nooit bewust heeft meegemaakt maar zich evengoed laat verleiden door de fijne gitaarpop van Carol van Dyk cs. Want dat verdienen ze zondermeer.

Luister maar naar het feest Damaged Goods. Een puike eigentijdsae gitaarplaat die alle mogelijke emoties checkt en heen en weer vliegt tussen hard rocken en gevoelig wiegen. Gedragen door de uit duizenden te herkennen stem van Van Dyk en de scheurende gitaarsounds van Peter Visser. De nieuwe plaat is gevuld met enkel rake liedjes, soms amper een minuut lang (prachtig melancholisch Mouth of Age), en een keer psychedelisch rockend bijna 8 minuten (Digital Sin (nr 7).  Niks vernieuwend hoor, maar gewoon lekker. Met voor de liefhebbers van de nederpop uit vervlogen jaren als verrassing een gastoptreden van Peter te Bos in ruig Love Sick. En inderdaad, daar zit je ineens - flashback - vijfentwintig jaar terug op je bank als Whatever Happens inzet dat verdomd zo op Palomine had kunnen staan.

Bettie Serveert toert de komende maanden uitgebreid door heel Nederland.

Grijs mag in de video voor Love Sick

Wim du Mortier