Blackboxred - Salt In My Eyes

Blackboxred, Salt In My Eyes, review, recensie

Zijn ze er nog steeds joh, van die duo’s met een drummer en of een met effecten vermallemoerde bas of een gitaar die meestal ook aan een hele batterij aan apparaten hangt. Jawel. Godbeter ‘t: net als Blackboxred uit Leeuwarden na jaren een nieuwe plaat uitbrengt komt ook die internationaal bekende blikvanger in dit genre Bood Red Shoes met een nieuw product. De duo’s zijn dus nog lang niet dood.

Eva van Netten en Stefan Woudstra zijn de Nederlandse vertegenwoordigers in deze stroming die wat meer is geworteld in de metal en mathrock dan sommige andere duo’s. Al klinkt er bij tijd en wijle, met name in de behandeling van de gitaar, ook pure bluesrock door. Live staan de twee hun mannetje en hebben ze een schare fans opgebouwd. Het kan dus ook goed zijn dat hun nieuwe plaat Salt In My Eyes wordt aangeschaft na het zien van zo’n vlammend optreden. Wat ons betreft de juiste volgorde. Want als kennismaking met de band is de plaat misschien wat te vlak en  een tikkie eentonig en direct in het putje te vallen. Blackboxred liet zich bij het schrijven van de nummers inspireren door grote thema’s als leven en dood en de grote vraag of we nog een keer mogen terugkeren na een eerste rond op aarde. De tv-serie Les Revenants prikkelde de fantasie van de Friezen. En dat levert dus een puike energieke plaat op met gespierde rock die hard moet worden opgezet. En vooral zal worden gewaardeerd door wie ze live al eens heeft bewonderd.

Blackboxred gaat touren langs de clubs in ons land en doet onder andere op 17 november V11 in Rotterdam aan.

Butler Records / Bertus

6