Broken Social Scene - Hug Of Thunder

Broken Social Scene - Hug Of Thunder, recensie, review

Eigenlijk zou elke stad met een beetje scene zo’n band moeten hebben waar allerlei  muzikanten vanuit verschillende richtingen bijeen komen en in wisselende samenstelling muziek met elkaar maken. Broken Social Scene bundelt de krachten van muzikanten uit de regio Toronto ,Canada (die normaal werken in bands als Metric, Feist en Emily Haines & The Soft Skeleton). En na een jaar of zeven radiostilte is er nu een nieuwe plaat die netjes ligt in het verlengde van wat het collectief eerder maakte. Van stevige rock tot pop met folk-invloeden en zelfs een enkel postpunk uitstapje, allemaal uitgevoerd met een overdaad aan muzikanten en dus een vloedgolf aan geluid.

De liedjes met de vrouwelijke stemmen op de voorgrond pakken toch weer het beste uit op Hug Of Thunder. Geen wonder als je als collectief kunt beschikken over zangeressen als Emily Haines en Leslie Feist. Hoogtepuntjes zijn dan ook Halfway Home en Protestsong: bulderende pompeuze rocksongs met een politieke boodschap die dankzij de sterke melodielijnen toch pakken. Maar de band kan ook gas terug nemen; Gonna Get Better en vooral titelnummer Hug Of Thunder zijn sfeervolle popsongs om door een ringetje te halen.

Niet al het materiaal is even pakkend. Op momenten zakt het niveau wat in en lijken de nummers focus te missen. Ook de productie is daar debet aan. Van de eerste tot de laatste seconden is de geluidsdruk tot het maximum opgevoerd, ook op de momenten dat de band het rustig aandoet, en dat maakt het luisteren soms een vermoeiende aangelegenheid. En dat doet afbreuk aan een plaat die op momenten veel te genieten biedt.

City Slang / Konkurrent

6

• UNKLE - The Road: Part 1, recensie, review