C Duncan - The Midnight Sun

C Duncan - The Midnight Sun, recensie, review

Als zoon van twee klassieke muzikanten is muziek bij C Duncan natuurlijk met de paplepel ingegoten. Hij leerde op jonge leeftijd al piano en viola spelen. In zijn tienerjaren ging hij in bandjes spelen en leerde hij ook nog even gitaar, bass en drums bespelen. Om het songschrijven en componeren onder de knie te krijgen ging hij naar de Royal Scottish Academy of Music and Drama om er muziekcompositie te studeren. Die vergaarde kennis gebruikt hij niet alleen om klassieke stukken te componeren, maar ook om popmuziek te maken. Twee weken voor zijn 26e verjaardag verscheen vorig jaar zijn debuutalbum Architect op het Engelse FatCat label, dat werd genomineerd voor de gerenommeerde Mercury Music Prize voor best Britse album van het jaar.

Nog geen 15 maanden na zijn debuut is er album nummer twee: The Midnight Sun. Het folky geluid van het eerste album heeft plaats gemaakt voor nog meer warme electronica. De liedjes zijn meer de kant van composities opgeschoven en zijn klassieke achtergrond is hier nog duidelijker aanwezig. De melodieën zijn opgebouwd uit meerdere lagen synths en zijn stem klinkt nog dromeriger dan op Architect. Aan de ene kant doet het denken aan de Engelse dreampoppers Engineers, die hun nummers op een dergelijke manier opbouwen en waar de stem ook meer een extra instrument is. Aan de andere kant kent vooral een nummer als Do I Hear de warmte en 70's retro feel van het Franse Air. De melodieën en vocalen zijn zo subtiel en verfijnd dat het ergens toch verassend is hoe de nummers na enkele draaibeurten al onder je huid kruipen. De bijna kerkelijke afsluiter Window was wat mij betreft niet nodig geweest, maar buiten dat levert Duncan hier een bijzonder fraai album af. De perfecte plaat om bij weg te dromen en de wereld even helemaal te laten voor wat ie is.

Check de video van Wanted To Want It Too.

Fatcat / Konkurrent

8