Chasms - On The Legs Of Love Purified

Chasms - On The Legs Of Love Purified, recensie, review

Chasms komt uit San Francisco en bestaat uit Jess Labrador en Shannon Madden. Het duo is actief sinds 2012 en maakt dromerige shoegaze, die wat meer mechanisch van aard is. Dat betekent: naast ietwat bleke zang, lome bas en hypnotiserende gitaarlijntjes, vooral ook drumcomputers, synthesizers en kale minimalistische elektronische percussie, afgewisseld met opbouwende erupties van doomy noise en drones. Chasms beweegt zich daarmee in het lichte segment van dit subgenre van shoegaze. Indien we het referentiekader verder bekijken, dan zien we in het middensegment bands opereren als Myrkur, A Place to Bury Strangers, Seasurfer en Belong. Het heavy segment wordt vertegenwoordigd door formaties als Deafheaven en The Angelic Process.

Na de EP's When It Comes (2012), Riser (2014) en Bad Evolution (2014), is On The Legs Of Love Purified hun eerste volwaardige album. Op dit debuut verkent Chasms de diffuse grijze wereld, waar de bekende dichotomieën des levens rondwaren: licht en donker, liefde en pijn, hoop en wanhoop. Een zoektocht die ingeklemd wordt door een emotioneel klankenpalet, die de luisteraar doet denken aan het werk van Cocteau Twins en Beach House.

Het album opent met sterke nummers als More Love to Be Found, Black Ice en Beyond Flesh. Maar dan sluipt het er toch weer in, en gebeurt wat we vaker zien gebeuren bij dit soort shoegaze/dreampop bands. Na een trits van prima en pakkende nummers, blijkt het toch verdomd lastig te zijn om de aandacht het volledige album vast te houden. Het zakt allemaal wat in, met als gevolg dat slechts de sterke nummers beklijven. Die zetten we dan een volgende keer wel weer op. Maar het hele album wordt zelden meer volledig beluisterd.

De eerste band die het lukt om een uitgebalanceerd album te maken zonder te verslappen, zal zich meteen in de top van dit genre nestelen. Chasms is dat met On The Legs Of Love Purified vooralsnog niet gelukt.

GEORGE MEIJER

Felte / Konkurrent

7