Cooper - 1st EP

Cooper - 1st EP, recensie, review

De beslissing is snel genomen. Ik zet de versterker in huis uit, ren naar de auto en rij naar het dichtstbijzijnde wegvak waar je minimaal 130 mag rijden; stoel onverantwoord ver naar achter, zodat mijn voet zich vrij op-en-neer kan bewegen. Eenmaal daar zet ik de radio aan en zet 1st EP van Cooper zo hard als mijn oren maar aandurven op: ooooeeeeehhhhhh, pappapa oooeeeehhhhh spettert het uit de speakers. Coopers nieuwste aanwinst smeekt erom om op de snelweg gedraaid te worden, op weg naar de adrenaline.

Het Haagse trio timmert al zo’n 26 jaar aan de weg en komt dan eindelijk met een eerste EP. Leuke woordgrap natuurlijk en het bedelt om een vergelijking met De Derde van De Likt. Maar alle spreekwoordelijke gekheid op een drumstokje….. In al die jaren produceren de Hagenaars al een eindeloze serie punkrockliedjes die welbeschouwd allemaal voldoen aan de heerlijke clichés die bij dit genre horen. Het stuitert, is uptempo, klokt zelden meer dan twee minuten, heeft coupletten en pakkende refreintjes.
Hoe hou je dan, zonder aan de kant te worden geschoven door de muziekpers, de aandacht van je publiek vast? Nou, door het gewoon ijselijk strak en met veel plezier en energie te spelen en telkens weer enkel en alleen knappe compacte liedjes te schrijven; zoals op dit schijfje - ook op mooi doorzichtig 10 inch vinyl verkrijgbaar - Back On Track, Let The War Begin of A Thousand Times. En dat doen René van der Zee, Bertus de Blaauw en Eddy van den Bos dus al sinds jaar en dag, en dus ook op hun 1st EP. Een EP met maar liefst acht liedjes die, mede dankzij de mix van Bill Stevenson, klinken als een klok en staan als een huis. Puntgave zang en koortjes, scherpe gitaren, stuiterende bas en zoevendsnel drumwerk doen de rest Maar laten we ook vooral niet het spelplezier dat van de plaat afdruipt vergeten. En dat is knap na een driehoeksverhouding van ruim 25 jaar. Laat ze asjeblieft rustig doorgaan met hun zoektocht naar het perfecte liedje want dan kunnen we ze over 25 jaar tenminste boeken voor een exclusieve show in ons rusthuis.

Kicking Records

7

• Parquet Courts, Wide Awake!, review, recensie