Editors - The Weight Of Your Love

Editors - The Weight Of Your Love

Bløf, zegt die naam u iets? Of, De Dijk? Nederlandse bands kunnen soms zo overdreven uit de hoek komen, alsof popmuziek een zaak van leven en dood is. Er wordt gezongen alsof er een oorlog gewonnen moet worden, en praktisch ieder nummer lijkt op het nummer daarvoor. Voor wie denkt dat dit een typisch Nederlandse kwaal is, is er nu het nieuwe album van Editors. In principe, en in theorie, best een aardig bandje dat muziek maakt in de traditie van U2, Echo and The Bunnymen, Comsat Angels en noem nog maar wat getormenteerde zielen op.

Maar op dit album lijken Editors-nummers vooral heel erg op andere Editors-nummers. De stem van zanger Tom Smith heeft bovendien te weinig variatie om een pallet van emoties te bestrijken, of zelfs maar te suggereren. Bovendien blijkt maar eens te meer dat de band het vertrek van gitarist Chris Urbanowicz niet heeft kunnen opvangen, en dus ook hoe bepalend hij voor het geluid van met name de eerste twee Editors albums (The Back Room uit 2005 en An End Has A Start uit 2007) is geweest. Het gif dat hij op die twee albums injecteerde is volledig afwezig.

Fans hebben vier jaar op dit album moeten wachten en dan is de oogst gewoonweg te mager. The Weight Of Your Love bestaat voor iets minder dan de helft uit redelijke tot goede nummers (Formaldehyde, Bird Of Prey en single A Ton Of Love zijn zelfs erg goed), maar er staan té veel muzikale gedrochten op deze plaat om positief te kunnen blijven. De verkoopcijfers zullen er waarschijnlijk weer niet onder lijden, maar The Weight Of Your Love is gewoon geen goed album. Punt.

Check hier de video van het nummer The Weight

PIAS

4