Elder - Reflections Of A Floating World

Elder - Reflections Of A Floating World, recensie, review

Op Reflections Of A Floating World laat Elder een knappe mix horen van stoner- en progrock: Kyuss meets Pink Floyd terwijl King Crimson nooit ver weg is. Begonnen als trio, is Elder inmiddels vijf man sterk en dat levert een album op, dat zowel door metal-liefhebbers kan worden gewaardeerd, maar vooral door prog-rockers zal worden verwelkomd. Dat er slechts zes nummers op het schijfje staan is  Elder vergeven, want ze duren gemiddeld al gauw tien minuten. En dan kan je laten horen wat je in huis hebt, zowel vanuit het perspectief van gitaarsolo’s als symfonisch gezien.

Het album opent met een behoorlijke stoner-track Sanctuary (11:14), dat na een zestal minuten wordt verlengd met enigszins psychedelische progmetal. Het begin van The Falling Veil (11:13) doet denken aan Pink Floyd en Elder toont in het vervolg waarom ze tegenwoordig meer prog dan stoner zijn: naast indrukwekkende, uitgesponnen gitaarsolo’s is er ook ruimte voor bezwerende mellotronsounds om vervolgens Iron Maidenachtig te af te sluiten. Het einde is nogal abrupt, maar biedt daarmee veel ruimte, die subtiel wordt gevuld met de rustige opening van Staving Of Truth (10:18), dat de opmaat blijkt naar een stevig vervolg, dat uitmondt in een fantastisch Floyd-achtige interlude en een aan King Crimson denkend einde. Via Blind (13:24), dat de voorgaande stijlen knap nogmaals etaleert, zonder dat het gaat vervelen, belanden we bij het instrumentale Sonntag (8:40), dat voor een rustpunt zorgt. Het nummer is razendknap opgebouwd en had gerust langer mogen duren, al zou het daarmee (nog meer) de vaart uit Reflections Of A Floating World hebben gehaald. Slotnummer Thousand Hands (9:37) pakt de draad op, waar we hem voor Sonntag hebben laten liggen. Het blijkt een knappe samenvatting van Elders nieuwste.

Hoewel duidelijk is waar Elder zijn inspiratie vandaan heeft, zetten de muzikanten een eigen geluid neer, die de moeite van het verkennen zeker waard is. Referenties te over, maar niet zonder dat Elder zijn eigenheid verliest. Als het de bedoeling is geweest om met Reflections Of A Floating World een monument op te richten voor hun illustere bronnen van inspiratie, dan is deze opzet zeker geslaagd.

Stickman Records / Konkurrent

7