Iron & Wine - Beast Epic

Iron & Wine - Beast Epic, recensie, review

Los van de geslaagde samenwerkingen met Ben Bridwell van Band of Horses (Sing Into My Mouth) en Jesca Hoop (Love Letter for Fire) is het alweer vier jaar geleden dat Sam Beam zijn laatste album met Iron & Wine heeft uitgebracht. In de periode nam hij de tijd om terug te kijken op zijn leven en wat hij allemaal heeft bereikt. Beam heeft altijd al een fascinatie gehad voor de manier waarop tijd van invloed is op ons lichaam en geest.
Op Beast Epic vertelt hij het verhaal over de schoonheid en de pijn van het ouder worden wanneer je al volwassen bent, waarin de karakters dieren zijn met menselijke gevoelens en motieven. Thematisch gezien kijkt Beam vooruit, muzikaal gezien doet hij een stapje terug en lijkt een compromis gesloten te hebben om de fans die na de laatste twee albums zijn afgehaakt weer aan zich te binden. Want na de laatste twee albums waarop Iron & Wine als volledige band acteerde en Beam experimenteerde met elektronica op Kiss Each Other Clean (2011), of een muzikaal uitstapje maakte richting de blues en jazz op Ghost and Ghost (2013) zijn veel fans afgehaakt.

Door Beast Epic, het zesde studioalbum van Iron & Wine, grotendeels live op te nemen weet Beam zowel de intimiteit van het kleine liedje als het volle geluid een band te vangen. Kenmerkend zijn de speelse,  kraakheldere gitaarklanken en de fluweelzachte stem van Beam die als een warme deken over je heen vallen, en komen het hardst binnen wanneer de melodieën simpel en direct zijn zoals Claim Your Ghost of Bitter Truth.  Soms begeleidt door piano, viool of drums, maar altijd in dienst van Beam.
Iron & Wine heeft met Beast Epic één van zijn beste albums tot nu toe gemaakt waarmee je in ieder geval voor 36 minuten de tijd even stil kunt laten staan. Prachtalbum!

RICARDO VAN DER VELD

8