Jesca Hoop - Memories Are Now

Jesca Hoop - Memories Are Now, recensie, review

Nog geen jaar na haar fraaie samenwerking met Sam Beam (aka Iron & Wine) op Love Letter To Fire, komt Jesca Hoop alweer met een nieuw solo album. Voorganger The House That Jack Built was voornamelijk een popplaat, maar Memories Are Now is eigenlijk alles behalve dat. We horen veel verschillende stromingen op het album en zelfs een aantal nummers die zich ergens in het grijze gebied daar tussenin bevinden. We horen folk, americana en country, maar zelden zoals we het gewend zijn.
Animal Kingdom Chaotic ligt muzikaal nog wel in de lijn van Love Letter To Fire, maar de vocale structuren doen eerder denken aan Kate Bush. Een referentie die ook opduikt bij The Lost Sky. Niet dat de stemmen van de twee dames iets met elkaar gemeen hebben, maar het is vooral de constructie en sfeer van de nummers. Het meerstemmige Songs Of Old doet zijn naam eer aan, want het lijkt een nummer dat we kennen uit de overlevering en voelt alsof het al eeuwen over de aarde dwaalt. Deze nummers, samen met het merendeel van het album, zijn voornamelijk op akoestische instrumenten gemaakt: gitaar, drum, piano en harp. Er is bewust gekozen voor zeer spaarzame instrumentaties die alle ruimte geven aan de pure liedjes door Hoop en producer Blake Mills (Fiona Apple, Laura Marling).

Op de andere helft van de nummers voert de elektrische gitaar de boventoon. Bij de opener en titeltrack lijkt het of het minimale gitaarwerk heel dicht op de pickups is gespeeld. Unsaid doet, zeker in het begin, zowel qua zang als muziek denken aan Cat Power en diens rauwere kant. Daarnaast is er nog Cut Connection met zijn handklap-ritme, elektronische bas, distortion gitaar en bevlogen zang van Hoop. Slotnummer The Coming, een van de nummers over religie van deze ex-mormoon, is een prachtig, zeer losjes gespeeld nummer dat zich kan meten aan The Posies' Coming Right Along.
Welke richting een nummer ook neemt, Hoop heeft altijd de zangstijl en de juiste intensiteit paraat. Alsof ze zich voor ieder nummer transformeert tot de vrouw waar het nummer om vraagt. Tori Amos ziet haar liedjes als meisjes en heeft daar dan een passende persona bij. Zo ver zal Hoop niet gaan, maar ze is wel een enorm veelzijdige zangeres. Dat moeiteloos wisselen tussen stijlen geeft haar iets ongrijpbaars en maakt luisteren naar Memories Are Now zo fascinerend. Er zit zoveel muziek in die klein gehouden liedjes, dat je niets anders dan ontzag kan hebben voor de maakster.

Jesca Hoop staat 13 mei in Bitterzoet, Amsterdam.

9

• Jane Weaver, Modern Kosmology, review, recensie