Johan - Pull Up

Johan - Pull Up, recensie, review

Johan is terug. Sinds het verschijnen van het titelloze debuutalbum in 1996 gold de band van Jacob de Greeuw jarenlang als het vlaggenschip van de Nederlandse alternatieve gitaarscene, bij het publiek, maar toch vooral bij de vaderlandse muziekpers, en was hij bovendien de sterkhouder van het vooral in die periode florerende Excelsior label.
Na vier albums doekte De Greeuw zijn band eind 2009 op, misschien ook wel op het juiste moment, omdat Johan met name live toch wat voorspelbaar begon te worden en de echte bezieling wat aan slijtage onderhevig leek. Nu, ruim acht jaar later, is De Greeuw terug (we mogen het geen reünie noemen, maar een ‘nieuw begin’) met album nummer vijf: Pull Up.

In die acht jaar afwezigheid is de infrastructuur in het muzieklandschap drastisch veranderd. Spotify heerst, de albumverkopen zijn dramatisch gedaald, en Excelsior Recordings is nog steeds een gerespecteerd label, maar toonaangevend is het al lang niet meer. En dan is het best wel lekker om te horen dat er na al die jaren bij Johan muzikaal weinig veranderd is. Want Pull Up staat weer barstensvol glinsterende diamantjes volgens het vertrouwde De Greeuw-concept; variërend van tijdloze uptempo liedjes als opener en eerste single About Time, Makes Sense en Dream (On My Mind), tot prachtig ingetogen pareltjes als What A Scene,  No Problem Next Week en het wonderschone Anyone Got A Clue.

Meest opvallende verandering is misschien nog wel de aanwezigheid van gitarist Robin Berlijn (Kane, Moke, Fatal Flowers), die oudgediende Maarten Kooijman vervangt, want verder speelt team-Johan nog steeds in dezelfde opstelling: met behalve De Greeuw, Jeroen Kleijn op drums, Diets Diekstra op bas, en producer Frans Hagenaars achter de knoppen. Die laatste keuze is natuurlijk niet bepaald verrassend te noemen. Hagenaars produceerde alle Johan-albums, en is gedurende het bestaan van de band mede bepalend geweest voor het geluid. Toch zou het wel leuk zijn om eens te zien wat er zou gebeuren als bij een volgend album (het is immers een ‘nieuw begin’) iemand achter de knoppen plaats zou nemen die iets meer risico in het spel van Johan durft te leggen. Maar dat is misschien wel muggenziften, want Pull Up is, na jaren van afwezigheid, gewoon weer een ijzersterke plaat van een van de beste liedjesschrijvers die Nederland rijk is. Welkom terug, Johan.

Excelsior Recordings / V2

8