Kasabian - For Crying Out Loud

Kasabian - For Crying Out Loud, recensie, review

De Britse band rond zanger Tom Meighan en gitarist Sergio Pizzorno is terug met album nummer zes. Een aanzienlijk meer bedeesd album dan we van ze gewend zijn. Echte grote stadionrockers als Club Foot of Bumblebee staan er niet op. Ook de elektronica, die de diversiteit van de band liet horen in nummers als I Hear Voices en Explodes, is helemaal weg. Wat overblijft is een meer ingetogen Kasabian dat de nadruk legt op de dansbaarheid van de nummers. Dit is hun party record.

Het is meteen raak met opener Ill Ray (The King) dat met zijn simpele riff, onvervalste dancebeat en zelfs reggaeton percussie iedere indie dansvloer in lichterlaaie zal zetten. Eerste single You’re In Love With A Psycho is een soort ge-update versie van Kiss met zijn als rock verpakte disco. Het enige nummer dat in de buurt komt van de grote rauwe rockers die we van de band gewend zijn is Twentyfourseven, maar is met zijn oeh-oeh-oeh koortjes nog net iets te gelikt.
Verder is Kasabian opvallend braaf. Luister maar naar het Supergrass-achtige Good Fight, de reggae vibe van Sixteen Blocks of de John Lennon-achtige afsluiter met zijn hoge kampvuur/meezing-gehalte Put Your Life On It. De meer nostalgische, sfeervolle nummers waar de band er elk album wel een of twee van heeft, zijn gelukkig nog aanwezig in de vorm van het fraaie, ingetogen All Through The Night en licht-mediterrane The Party Never Ends.
Opvallend is het bijna acht en halve minuut durende funk festijn Are You Looking For Action dat doet denken aan de 12” mixen van !!! en een iets gladdere versie van LCD Soundsystem. Zo dicht bij Earth, Wind & Fire hebben ze nog nooit geklonken.

For Crying Out Loud is een coherenter album dan zijn voorgangers, maar wel aanzienlijk minder spannend. De bombast en bravoure zijn verdwenen en daarvoor in de plaats is er de funk en de feel good. Maar een opgewekt Kasabian is gelukkig nog wel steeds een goed Kasabian. Niet alle fans zullen deze verschuiving kunnen waarderen, maar bij de concerten en festivals wordt het absoluut een feestje.

Columbia / Sony

7

• Echotape - This Could Be Anything EP, recensie, review