Recensie

L.A. Takedown - ll

L.A. Takedown - ll, recensie, review

Aangezien het heel lastig is in de hedendaagse muzikale kruisbestuivingen om een genre aanduiding op bands te plakken, is het bijzonder fijn als iemand de ideale omschrijving al heeft bedacht. Bjorn Copeland van Black Dice noemde de filmische, prog-gitaarwerk bevattende synthpop van L.A. Takedown ooit: ‘Baywatch Krautrock’. Componist, multi-instrumentalist en motor van de band Aaron M. Olson zei daarop: “tja; het is het niet niet, dus van mij mag het!”. En na het beluisteren van II kan ik het niet anders dan eens zijn met deze omschrijving.
Het hele album luistert weg als een soundtrack; soms van Midnight Cowboy, soms van Stranger Things. De meer uptempo nummers klinken als instrumentale Vampire Weekend en de meer synth-heavy nummers doen denken Chromatics, zelf ook niet vies van soundtracks en op soundtracks lijkend werk.

De Baywatch Krautrock term is het best te horen in Closing Scene met zijn sobere krautrock drums en opgewekte melodie. Het foute 70’s rock gitaarwerk, dat vaker de kop op steekt gedurende het album, is op zijn zachts gezegd dubieus, maar kan hier nog net. Door dat gitaargeluid is het intro van Top Gear nooit ver weg overigens. Het is een soort hedendaagse, instrumentale glamrock. Er blinkt en glinsterend in ieder geval genoeg.
De vocoder vocalen in het slotnummer Dead Ends is even schrikken, aangezien de rest van het album instrumentaal is en het breekt wel heel erg met de rest. Het is niet alleen moeilijk om een genre aan deze plaat te hangen, ook een cijfer bepalen is heel lastig. De donkere synths zijn fijn, maar de Thin Lizzy gitaarsolo’s passen dan weer totaal niet. Het is een vreemde mengelmoes waarvan ik ook niet weet hoe serieus het bedoeld is. Het is allemaal een beetje hit and miss, dus verdeel ik de punten eerlijk in tweeën. L.A. Takedown: Cinq Points.

FABIAN HOFLAND

Label: 

Ribbon / V2

Muzine Beoordeling: 

5

Meer Album Recensies

  • Jane Weaver, Modern Kosmology, review, recensie
  • Sleep Party People, Lingering, review, recensie
  • Royal Blood - How Did We Get So Dark?, recensie, review
  • Elder - Reflections Of A Floating World, recensie, review
  • Lorde - Melodrama, recensie, review
  • Nev Cottee, Broken Flowers, review, recensie
  • Institute, Subordination, review, recensie
  • James Vincent McMorrow, True Care, review, recensie
  • Beach Fossils, Somersault, review, recensie
  • Paradisa, Sound Of Freedom, review, recensie
  • The Mountain Goats, Goths, review, recensie
  • The Somnambulist, Quantum Porn, review, recensie
  • Morrissey and Marshall, We Rise, review, recensie
  • The Wooden Sky, Swimming In Strange Waters, review, recensie
  • Michael Mayer, DJ Kicks, review, recensie

ad bol.com

Muziek algemeen

Redacteuren en Fotografen

Muzine.nl is altijd op zoek naar goede redacteuren en fotografen.

Interesse? Stuur een mailtje naar ronald@muzine.nl

Social media

Volg Muzine.nl op Facebook of Twitter

Like us