Laf - Laf

Laf - Laf, recensie, review

“Vergeet je helden, hier is LAF” het credo van het Rotterdamse rocktrio LAF. Maar zodra je het album opzet denk je: “Hey, Dead Kennedys”, dat komt waarschijnlijk door de bas- en gitaarriff. “Een goed begin is het halve werk” moeten de heren van LAF gedacht hebben. Word je in het Angelsaksische deel van de wereld geboren kun je een legende worden met teksten als “Ik heb je lief, jaaa jaaa ja...”of “Ik ben de eiman, zij zijn de eimannen, ik ben de walrus”. Wanneer je in het Nederlands zingt, terwijl je keihard rockt, is het oppassen geblazen. Voor je het weet schrijf je met veel gevoel voor Zeeuwse bluf onbegrijpelijke quasi-poëzie. Gisteren uit Lissabon, tequila en een schoen. Vandaag uit Praag een vliegtuigstoel, want er is nog een miljoen. Bijbedoelingen”.

LAF rockt als een waanzinnige, het genre zit de heren in het bloed blijkbaar. Ze hebben goed geluisterd naar bekende voorbeelden maar maken wel degelijk hun eigen muziek. De plaat is mooi geproduceerd, mooi gemixt, en de zanger is moeiteloos te verstaan. Tekstueel zit het ook snor. Geen Amsterdamse volksliedjeswijsheid als: “Ik zag je op het station en ik wist dat ik je kon” maar teksten waarvan je tenen niet krommen. De woorden passen in het rockidioom, de teksten passen bij de muziek. Na het beluisteren van het debuutalbum van LAF is het niet eens zo'n gek idee om 'Schliessbaum' van de Tröckner Kecks en de verzamelplaten 'Als Je Haar Maar Goed Zit' en 'Uitholling Overdwars' weer eens uit de platenkast te trekken. Gewoon om eens te horen waar die fraaie Nederrock van LAF vandaan komt. Maar zoals gezegd: vergeet je helden, hier is LAF.

Luister naar Gaan (Als De Lampen Aangaan)

E.B.

7