Lenya – The Hatch

Lenya, The Hatch, review, recensie

Petje af voor de Rotterdamse Julia Reinhold die onder de naam Lenya met een verrassend volwassen klinkend debuutalbum voor de dag komt. De arrangementen vol blazers en strijkers zijn ronduit indrukwekkend en maken het tot een werkstuk waar je trots op mag zijn. Waarbij ze dank verschuldigd moet zijn aan een groep bijzonder vaardige muzikanten die haar liedjes prachtig uitvoeren. Samen met het ontegenzeggelijk schrijftalent van Lenya – de liedjes zitten stuk voor stuk geheid in elkaar - en haar mooie zangstem is The Hatch een warmbloedig plaatje voor op de bank met een kop koffie op zondagochtend.

Opener Golden Rain doet in de verte denken aan Joan As Police Woman. Daarna slaat de sfeer toch stevig om in het steviger klinkende Y waarin de Rotterdamse ineens een beetje klinkt als een Heather Nova, zonder jaren negentig sferen. Song To The Other Girl is een compact liedje met pakkend refrein dat dicht bij pure pop komt. Om in Serpentine dat rust op een bedje akoestische gitaar maar vooral wordt ingekleurd door een heel smakelijk klinkend groepje strijkers, weer te klinken alsof Steve Reich ineens popmuziek is gaan maken. Zo wisselen sferen zich af en blijft de plaat onderhouden. En toch klinkt het, op de stevige stemmingswisseling bij de start van de plaat na, als een mooi geheel dankzij de mooi klinkende productie van Blauzun-gitarist Jakob Sigmond, bijgestaan door Martijn Groeneveld.

Julia Reinhold is een naam om in de gaten te houden. Voor nu mag ze tevreden terugkijken op een knap debuut.

Luister naar een live-uitvoering van Serpentine

EB