Loma - Loma

Loma - Loma, recensie, review

De totstandkoming van het debuut van Loma is geen alledaags verhaal.  Getrouwd stel Emily Cross en Dan Duszynski hebben twee albums uitgebracht als Cross Record. Zij waren het voorprogramma van Shearwater bij de tour van hun laatste album Jet Plane & Oxbow. Het brein achter Shearwater, Jonathan Meiburg, keek avond na avond naar Cross Record en raakte gebiologeerd door het geluid en de aanpak van zijn voorprogramma. Hij wilde graag de studio met ze induiken, vooral om te kijken hoe ze hun muziek maken. Daarnaast was hij al jaren zanger en tekstschrijver en leek het hem interessant om eens nummers en teksten voor iemand anders te schrijven en al helemaal voor een vrouw. Een van zijn teksten, voor het nummer I Don’t Want Children, zette zangeres Emily Cross dusdanig aan het denken dat Cross en Duszynski nog voor het afronden van het album hun scheiding hebben aangevraagd. Er was een sterke muzikale klik tussen de twee, maar ze zagen allebei in dat ze misschien niet de beste huwelijkskandidaat voor de ander waren en zijn amicaal uit elkaar gegaan. Duszunski maakt vanaf nu geen deel meer uit van Cross Record, maar zal nog wel met Cross en Meiburg op tournee gaan om het materiaal van Loma live te spelen.

Tot zover de achtergronden, nu de muziek. Het album is in essentie de perfecte kruisbestuiving van de twee bands: uiteraard de betoverende stem van Cross, met de soundscapes en field recordings van Duszynski gecombineerd met de zanglijnen en drive van Meiburg. Dat laatste is vooral duidelijk hoorbaar op Dark Oscillations en Joy. Het draait bij Loma, net als bij Cross Record, veelal om de sfeer. Meerdere nummers bevatten bijvoorbeeld geen zang in de eerste minuut of langer. Niet dat er geen sterke zanglijnen of geen enkele hook in zit hier en daar, maar de opbouw en gelaagdheid zijn vooral bedoelt om tot het totaalplaatje te komen. Het is eigenlijk schilderen met muziek. Vooral het eerder genoemde I Don’t Want Children is een prachtig staaltje minimale compositie en is vooral indrukwekkend omdat het nummer in zijn bijna 6 minuten geen enkele drum of percussie bevat. De nummers op de plaat verschelen nogal eens van stijl, maar het blijft een coherent album en de sfeer blijft in tact. Of het nu de minimale folky opener Who Is Speaking?, het Nine Inch Nails ten tijde van The Fragile-achtige White Glass of het instrumentale, dubby Jornada is, het speelt zich allemaal af binnen hetzelfde spectrum. Loma is een moeilijk te plaatsen debuut dat zich weinig van popconventies aantrekt. Het is het eindresultaat van drie getalenteerde muzikanten die carte blanche de studio in zijn gedoken om te kijken wat er uitkomt als ze samen zouden werken. Het eindresultaat is een prachtig album dat iedere luisterbeurt weer meer intrigeert.

Loma speelt 25 mei in De Kreun, Kortrijk, 26 mei in Paradiso, 27 mei Botanique in Brussel en 12 juni in Rotow, Rotterdam.

9