Mew - Visuals

Mew - Visuals, recensie, review

Het was behoorlijk schrikken voor de Nederlandse fans van Denmark’s finest, Mew, toen de band tijdens Best Kept Secret 2015 het podium betrad zonder gitarist Bo Madsen. Pas enige dagen later kwam Mew met een verklaring naar buiten. Madsen, mede oprichter van de band, had besloten om er mee te stoppen. En zo eindigde de +/- tour, die juist gemarkeerd werd door de feestelijke terugkeer van verloren zoon en bassist Johan Wohlert, in mineur en brak, zo zeggen ze zelf, een donkere periode aan in het, anno 2017, twintig jarige bestaan van de Deense art poppers.

Mew is nu in de kern een trio, die naast Wohlert, verder bestaat uit zanger Jonas Bjerre en drummer Silas Utke Graae Jørgensen. Frontman Bjerre heeft het dit keer anders aangepakt. Uiteindelijk niet uit het veld geslagen door het vertrek van Madsen, besloot hij al vrij snel met de overgebleven kernleden te gaan werken aan hun zevende album. Maar dit keer aan de hand van een ander procedé.
Het materiaal, opgenomen tijdens de laatste tour in de tourbus en in hotelkamers, fungeerde weliswaar als basis voor de nummers, maar Bjerre gebruikte allerlei beelden in zijn hoofd, die hij liet interacteren met de grove schetsen, om zo de liedjes verder gefaseerd en op organische wijze uit te werken. Dus nam hij niet de muziek als vertrekpunt, maar allerlei visualisaties. Deze onorthodoxe benadering van muziek schrijven verklaart, dat zal u niet verbazen, de albumtitel.
Zelf zegt Mew onder de indruk te zijn van de korte tijd die nodig was op het album te vervolmaken. Normaal neemt de band drie tot vier jaar de tijd om de nummers tot volle wasdom te laten komen. Blijkbaar werkt deze methode dus.

Het resultaat is een al met al nog redelijk coherente verzameling van up tempo, en dynamische, positief geladen popliedjes. Vanuit instrumentaal-technisch perspectief beschouwd, kan snel geconcludeerd worden dat er op dit album weinig ruimte is voor de voor Mew zo vertrouwde art pop en progachtige bombast. Het begin van bijvoorbeeld Ay Ay Ay doet vermoeden dat we hier een typisch experimenteel Mew-nummer te pakken hebben, maar al snel gaat het stevige, door synths gestuwde intro, over in een poppy en welhaast R n' B-achtig niemendalletje.

De complexe structuren, contrasterende zang- en gitaarlijnen en counter melodieën zijn er gelukkig nog steeds, zoals terug te horen op sterke nummers als Nothingness and No Regrets (wat schakelt Bjerre met zijn zang weer briljant tussen hoog en laag!) en The Wake Of Your Life.
Het gemis van het kenmerkende catchy, maar ook tegendraadse gitaarspel van Bo Madsen lijkt gecompenseerd te worden door een overdaad aan toetsen en digitale beats en percussie. Het zorgt er wel voor dat de nummers een ongekend hoge muzikale dichtheid kennen.

Desalniettemin horen we op Visuals een band die leeft in het hier en nu, en die niet bij de pakken neer zit, na het vertrek van Madsen. Maar tegelijkertijd doemt toch de vraag op of Mew niet op een pijnlijk lastig kruispunt staat. De nabije toekomst zal uitwijzen of Visuals een opportunistisch tussendoortje is of een cruciaal transitie album. Want het zou ook zo maar eens gedaan kunnen zijn met één van de meest inventieve indiepop bands van de laatste 20 jaar.

GEORGE MEIJER

PIAS

7