Morcheeba - Blaze Away

Morcheeba, Blaze Away, review, recensie

Triphop oudgedienden Morcheeba - inmiddels een duo bestaande uit zangeres Skye Edwards en Ross Godfrey - keren verrassend terug met een nieuwe plaat onder de naam Morcheeba. De afgelopen jaren zijn voor de groep uit Londen nogal tumultueus verlopen. De broers Paul en Ross Godfrey ruzieden elkaar de tent uit. Een conflict waarbij Paul Godfrey zich wilde laten uitkopen leverde geen compromis op waar alle partijen mee konden leven. En daarmee leek de naam Morcheeba voor altijd begraven. Zeker toen Edwards en Ross Godfrey onder eigen naam een album uitbrachten.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit en na vijf jaar ligt er dus plots een nieuwe plaat onder de naam Morcheeba met alle kenmerken die horen bij de Londense triphopformatie. De bassen zijn diep, de stem van Edwards is uit duizenden herkenbaar. Het voelt een beetje als thuiskomen als je Blaze Away opzet. Ten minste, een paar nummers lang. De plaat opent met Never Undo, een typische popsong in Morcheebaverpakking; fijne beats, lekker vet geproduceerd en met een plakkende melodielijn. Het zomerse feest begint pas echt als we de rapper Roots Manuva zijn komst horen aankondigen en in een dub-reggae stijl met hoge bpm het titelnummer wordt ingezet. Vijf snelle felle tikken van de bassdrum in de refreinen dreunen onvermijdelijk je hart binnen; met deze track zijn we gelijk op het hoogtepunt aangeland. Dat peil zet Morcheeba nog even door in Love Dub en ook het puike popliedje It’s Summertime mag er best wezen.

Maar daarmee was de koek kennelijk op bij Edwards en Godfrey. Er volgen nog zes nummers die in contrast met de aftrap vlak klinken. Met een aantal ballads arm aan ideeën gaat Blaze Away zodoende spijtig genoeg als een nachtkaars uit.

Fly Agaric Records / Bertus

4

• Estrons, You Say I’m Too Much, I Say You’re Not Enough, review, recensie