Morjak – Vrij Vliegen Vissen

Morjak, Vrij Vliegen Vissen, recensie, review

Hulde aan Vera Verseput voor het prachtige hoesje waarin de cd van het Zeeuwse duo Morjak is verpakt. Mooi drukwerk op mooi papier waar we de vliegende vissen waar Stefan Fokker en Wiebe Radstake over zingen staan afgebeeld. De verpakking is de eerste verlokking om de plaat met een overdaad aan liedjes op te zetten. En helemaal verrassend is die aandacht voor een mooie verpakking nu ook weer niet. Radstake kennen we nog van de Zeeuwse band Zinkzand; die verpakten hun lp al eens in een stuk oud zeil.

De plaat ademt Zeeland; of in elk geval wat je als een soort van vooroordeel over Zeeland zou kunnen denken. Zilt, zee, mosselen, vette klei. De thematiek van de liedjes hangt enerzijds nauw samen met de fascinatie van Radstake voor zeezeiltochten, maar handelt anderzijds over zaken van alledag zoals stokbrood, of AH-tasjes. En de Rotterdammers zullen zich in dingen kunnen herkennen, zoals de liedjes Maastunnel en Roltrappen van Zuidplein.

Fokker en Radstake zijn als het ware twee raggende Zeeuwen die de kift hebben aan de wal. De plaat telt een overdaad aan liedjes – 18 maar liefst - in de Nederlandse taal en doet qua genres die allemaal worden aangedaan denken aan de ratjetoe van De Kift en de grens tussen popmuziek en kleinkunst opzoekt. Terwijl de teksten – soms met veel geweld in het metrum gepropt – de directe ruwheid hebben van de Raggende Manne, of net zo lullig kunnen zijn. Met die combinatie leveren ze een grappige luisterplaat op die je met regelmaat laat glimlachen. Met bonuspunten voor die prachtige hoes.

Luister hier naar Het Leven Is Beter In Bed

EB

5