Ruben Hoeke Band - Sonic Revolver

Ruben Hoeke Band - Sonic Revolver, recensie, review

Op Sonic Revolver, de vierde langspeler van de Ruben Hoeke Band (de eerste in nieuwe samenstelling) eert de meestergitarist zijn vader door te openen met That’s The Boogie van Rob Hoeke Rhythm and Blues Explosion. Dat daarmee de argeloze luisteraar op het verkeerde been wordt gezet zij hem vergeven. Wat volgt is rock die is geworteld in blues, maar toch een stuk steviger klinkt en meer naar hardrock neigt. Het is duidelijk dat RHB in de nieuwe samenstelling een nieuw geluid heeft gevonden.

Sonic Revolver bevat dertien tracks, die met uitzondering van de opener alle door Ruben Hoeke (muziek) en zanger Lucas Pruim (teksten) zijn geschreven. De naam Sonic Revolver is zeer toepasselijk gekozen. RHB knalt er dan ook lustig op los met nummers als Pet The Fat Cat en Proof Of Monsters, beide met een vette knipoog naar de klassieke (hard)rock, inclusief veelvuldige gitaarsolo’s, waarbij op laatstgenoemde de blues als stevige backbone goed herkenbaar aanwezig is. Fresh From The Mother lijkt een showcase van hoe verschillende stijlen zijn te combineren, pure rock ’n roll met prettige tempowisselingen. Het einde is ronduit verrassend, want net als je denkt dat het nummer is afgelopen, klinkt er jazzy saxofoonmuziek. RHB vervolgt met meer hard- en bluesrock, zoals het exemplarische Bell Tower, waarbij men zich vooral kan afvragen hoe vet dit live wel niet moet klinken. Op volle kracht koersen we aan op de laatste nummers. Live Today is een ballad met hartverscheurende gitaarsolo en Time is een contemplatieve outro van net geen twee minuten, die best wat langer had mogen duren.

Sonic Revolver duurt een klein uur en voor liefhebbers van stevige bluesrock en gierende gitaarsolo’s is het sowieso een aanrader. Het album wordt 23 september live gepresenteerd in de kleine zaal van Paradiso en kickstart gegarandeerd je weekend.

Luister hier naar Bell Tower

Butler Records / Bertus

6