Sam Beam & Jesca Hoop - Love Letter For Fire

Sam Beam & Jesca Hoop - Love Letter For Fire, recensie, review

Op papier was ik al meteen enthousiast over deze samenwerking. Sam Beam, beter bekend als Iron & Wine, heeft een paar prachtige platen gemaakt, vooral zijn werk op Sub Pop. Jesca Hoop lijkt met iedere plaat beter te worden en is daarnaast ook een veel gevraagd gastmuzikante. Ze speelt al een tijdje in Shearwater, was achtergrondzangeres tijdens de New Blood tour van Peter Gabriel en heeft een heel mooi duet op de solo-plaat van Elbow frontman Guy Garvey.
Beam deed al mee op Hoop's laatste album, Undress uit 2014, en die samenwerking smaakte vast naar meer. En laat ik het maar meteen zeggen; wat gaan deze twee stemmen schitterend samen. De warme, soms verrassend hoge stem van Beam in combinatie met de heldere, doch ietwat hese stem van Hoop is een geschenk uit de hemel.
Na de veel te korte intro/opener Welcome To Feeling, is het meteen raak met One Way To Pray. Het gitaarspel, de strijkers, de piano en het drumwerk zijn allemaal even subtiel. De stemmen krijgen absoluut de hoofdrol, maar de muziek voert je toch mee in zijn heerlijk trage ritme. Hoop laat hier haar diversiteit meteen horen door een vleugje Sheryl Crow door te laten klinken. Later op Every Songbird Says gaat ze richting Julia Stone, maar dat zorgt juist voor een mooi contrast, terwijl het bij de meeste nummers gaat om het aanvullen van elkaar, om de samenzang. Beam zingt iets krachtiger en helderder dan op sommige van zijn eigen platen. Dat ligt misschien aan de productie, maar het is wat minder Elliott Smith-y en dat komt de combinatie van de stemmen alleen maar ten goede.

Bright Lights And Goodbyes is Iron & Wine op zijn best; subtiel akoestisch gitaarspel met een zanglijn die je meteen bij de keel grijpt. Vooral door de zang van Hoop doet het denken aan het mooiste werk van Sandy Denny. Folk zoals Folk bedoeld is. Niet alle nummers zijn even origineel, soms rusten ze wel erg op het klassieke songformat. Valley Clouds is zo ontzettend cliché country dat het zonde is dat dit nummer überhaupt op de plaat staat. Daar tegenover staan ook genoeg creatieve nummers zoals het overduidelijk door Hoop geschreven Midas Tongue, compleet met eigenaardige instrumenten en haperend ritme.
Ook Chalk It Up To Chi komt uit de koker van Hoop en zweeft ergens tussen Amanda Palmer en dEUS toen Stef Kamil Carlens er nog bij zat. Ook al passeren er dus de nodige genre's en stijlen, toch is het album absoluut geen allegaartje. Die twee prachtstemmen zijn de verbindende factor en maken het een geheel. Een bijzondere kruisbestuivingen van twee zeer vaardige songschrijvers. Precies waar ik van te voren op hoopte. Hoe kon het eigenlijk ook anders.

Check de video van Every Songbird Says.

8

• Echotape - This Could Be Anything EP, recensie, review