Superorganism - Superorganism

Superorganism - Superorganism, recensie, review

Superorganism heeft in het afgelopen jaar bewezen hoe snel het kan gaan met slechts één uitgebrachte single, dat naar eigen zeggen hun “Big Bang moment” was. Tot iets meer dan een jaar geleden bestond de band nog niet en rommelden de leden afzonderlijk van elkaar maar wat aan voordat ze elkaar vonden op het internet, vanwege hun gemeenschappelijk passie voor muziek, die hen uiteindelijk bij elkaar bracht in Londen. Het internationale gezelschap, met leden uit de Engeland, Japan, Nieuw-Zeeland, Korea en Australië, woont sindsdien samen in een huis dat ze omtoverden tot een creatieve broedplaats en brachten hun tijd door met het maken van demo’s voor een nieuw project. Ze stuurden wat materiaal door naar een jong Japans meisje uit de VS, Orono, die hun muziek voorzag van vocalen. Ze plaatsten hun single Something For Your M.I.N.D op Soundcloud en het internet ontplofte. Dit onwijs catchy nummer was een frisse mix van pop en elektronica, vol samples, onverwachte breaks en coole zang. Het leverde ze een optreden op bij Jools Holland, een plek op de BBC-longlist van 2018 en ze verschenen in de playlist van FIFA 18.

In het jaar dat volgde bracht de groep een handjevol sterke singles waaruit bleek dat het succes van Something For Your M.I.N.D duidelijk geen toeval was. Ook het meer gestructureerd geproduceerde Reflections on a screen was een schot in de roos. En nu is daar dan eindelijk het (titelloze) debuutalbum. En net als op de eerder uitgebracht singles experimenteert de band er lustig op los. De knip-en-plak songs zijn volgepropt met samples met geluiden van alledaagse dingen, van rinkelende fietsbellen en Nintendo geluiden op Everybody Wants To Be Famous tot lachende kinderen op Nobody Cares en nog veel meer ondefinieerbare geluiden, zonder dat het overigens ook maar ergens teveel wordt. De band noemt The Avalanches niet voor niks als grote inspiratiebron.

Naarmate het album vordert lijkt de experimenteerdrift de overhand te nemen, zoals op het hysterische Nai’s March, vol met geluiden kwakende kikkers en overdreven kermisgeluiden, maar op de een of andere manier komen ze er mee weg. En wanneer je Orono op The Prawn Song “Have you ever seen a prawn cause a world war?” hoort zingen weet je dat je band ook niet al te serieus moet nemen. De leden van Superorganism hebben daarnaast lak aan alle wetten waaraan een goede popplaat aan moet voldoen en dat maakt dit debuut juist zo leuk. Zo zingt Orono nonchalant “Have a drink, have a smoke, do whatever you want…Nobody cares” op Nobody Cares en dat is precies wat Superorganism doet op hun gelijknamige debuutalbum. Deze plaat is een mix van kleurrijke, mierzoete elektropopsongs met een psychedelisch randje waar het plezier duidelijk vanaf straalt en waar hun creativiteit tot volle wasdom komt. Alsof de Gorillaz samen met Beck in zijn luchtigere periode samen een plaat hebben opgenomen. Bijzonder origineel en sterk debuut!

RICARDO VAN DER VELD

Domino / V2

9