Suuns - Felt

Suuns, Felt, review, recensie

Persoonlijk vind ik Suuns een van de spannendste acts van de laatste jaren. Ze verrukken me met hun eigen sound, de altijd onder de oppervlakte sluimerende dansbare grooves, de soms onnavolgbare en moeilijk doordringbare stukken afgewisseld met euforisch mooie refreinen, als het tenminste die naam mag hebben in hun surrealistische muziek die die maar moeilijk past in traditionele songstructuren.

En dus is de verwachting erg hoog gespannen als een nieuwe Suuns uitkomt. De band belooft ons meer ’swagger’, zo vertellen ze in voorpublicaties. En die horen we ook in openingsnummer Look No Further; Suuns klinkt ongewoon ontspannen maar wel als vanouds ingehouden swingend. Dat horen we ook in prijsnummer Baseline terug - een mooie toevoeging aan het beste dat de Canadezen tot nu toe uitbrachten - en Make It Real. Deze redelijk toegankelijke tracks worden afgewisseld met minder direct goed in het gehoor liggende stukken zoals zenuwachtig en opgejaagd Daydream en Watch You, Watch Me, de pure noise in Moonbeam, maar ook tegendraadse stukken zoals After The Fall. Suus klinkt soms ook erg vertrouwd in tracks die wel voortzettingen lijken van eerder verschenen nummers zoals Peace And Love.

Al luisterend begint toch op te vallen dat de verrassing ontbreekt. Evenals de betovering van die euforisch mooie momenten. Felt is een prima nieuw album van Suuns waar het gros van de concurrerende bands niet aan kan tippen, maar mist toch iets dat de voorgangers zo fascinerend maakte. En voor een deel zit ‘m dat in het feit dat onze verwachtingen misschien wat overspannen zijn geworden, en we gewend zijn geraakt aan dit ongekend hoge niveau. De Canadezen overtreffen zichzelf en onze verwachtingen nu eens niet.

Secretly Canadian / Konkurrent

7