The Black Seeds - Fabric

The Black Seeds - Fabric, recensie, review

The Black Seeds is een reggae band uit New Zeeland waar The Flight Of The Concords’ Bret Mckenzie ooit deel van uitmaakte. De 8-mans formatie wordt geleidt door zanger/gitarist Barnaby Weir. Er worden zowel in de bio als op wikipedia een waslijst aan genres genoemd die de band tot een pompend geheel zou brengen. Er zit zeker funk in, oke ook wat soul en ja dub, maar dubelementen zitten ook in de laatste Radiohead, om maar een zijstraat te noemen. Het eindresultaat is namelijk een tamelijk nietszeggende variant van reggae die schrikbarend weinig achterlaat bij de luisteraar, zelfs na meerdere luisterbeurten.

Na twee niet meer dan degelijke reggae nummers gaan The Black Seeds opeens op de elektronische tour. Gladde 80’s soul track Freakin’ klinkt als Chk-Chk-Chk zonder punk, humor of ballen. Lightning Strikes is een zomers dansnummertje met laffe vierkwartsmaat en Weir linkt als Ali Campbell door een vocoder. Even later laat Ride On precies horen waar het probleem zit. Alle elementen zijn er, de productietrucjes (vooral uit de dub uiteraard) zijn op hun plaats en het toch wil het nummer maar geen indruk maken. Er is goed geluisterd naar de voorgangers, maar er is vervolgens niks met die input gedaan. Dit is een slechte kopie in plaats van een vernieuwde versie.
Het enige noemenswaardige nummer is Beleza. Het is allemaal wat ruwer en dikker aangezet en het nummer heeft een politieke boodschap, een belangrijk onderdeel van de echte reggae. Na nog een gladde Nile Rodgers rip-off en weer een vrijblijvende reggae track is Fabric gelukkig ten einde. Misschien hebben we in Nederland te weinig zon om deze muziek te begrijpen, maar Ik snap hier in ieder geval helemaal niks van.

Provile / Bertus

3