The Pop Group – Honeymoon On Mars

The Pop Group, Honeymoon On Mars, review, recensie

Opeens waren ze daar weer, de jongens van The Pop Group, ooit heel erg lang geleden onderdeel van de baanbrekende bands die na de stortvloed aan punkbands nieuwe richtingen verkenden en invloeden combineerden tot een nieuw en opwindend dansbaar geluid. The Pop Group hoort zo in het rijtje legendarische bands als Pil, Slits, A Certain Ratio, Gang Of Four tot en met de dub-ontdekkers van On-U Sound. Met een ongekende drift om te experimenteren, vaak ook stevig geëngageerd. Dat gold zeker voor The Pop Group en dat doet het nog steeds. De heren maken zich nog altijd erg boos over van alles en nog wat dat er fout gaat in de hedendaagse kapitalistische samenleving waar alles alleen maar om geld lijkt te draaien en de menselijke maat verdrinkt. „Deze plaat is een stelling name tegen gefabriceerde haat”, legt voorman van de band Mark Stewart uit. Om heel kenmerkend voor deze band er een prettig gestoorde draai en te geven en aan te vullen dat het ook een hypersonische trip is vol ontmoetingen met buitenaardse wezens.

Op Honeymoon On Mars nemen de mannen op leftijd uit Bristol ons mee op reis door hun kijk op de wereld. De plaat is geproduceerd door dub-professor Dennis Bovell en klinkt dus als een sonisch feest vol vette sounds waarover Mark Stewart met overslaande stem zijn idiosyncratische teksten kan draperen. Het best komt The Pop Group toch uit de verf als het dadaïstisch experimenteren een beetje in toom wordt gehouden en de funk de overhand neemt. Dat gebeurt op deze plaat helaas te weinig. Pure Ones opent met een uitbarsting van Mark Stewart op John Lydon-achtige wijze om daarna op zoek te gaan naar een lekkere groove op basis van de bas en typische dub-drums.  Daarna volgt Little Town waarin, de hemel zij geprezen, ook nog lekker aan een bas wordt geplukt. Maar dan zijn de hoogtepunten op deze plaat toch al weer gepasseerd. Of je moet gevoelig zijn voor flirt-met-electro Zipperface, nog een van de meest conventionele liedjes op Honeymoon On Mars.

Uitkijken dan maar naar de optredens van de heren die een puike live-reputatie hebben. Op 27 november in Tolhuistuin bijvoorbeeld.

Luister naar Zipperface

Wim du Mortier