Tindersticks - Minute Bodies

Tindersticks - Minute Bodies, recensie, review

De nieuwste soundtrack van het Britse Tindersticks is voor een documentaire gemaakt door eigen zanger en frontman Stuart A. Staples. Het is een ode aan, of eigenlijk meer een nieuwe edit van het materiaal van, natuuronderzoeker, uitvinder en pionierend filmmaker F. Percy Smith. Staples werd geraakt door de schoonheid in het werk van Smith en wilde het in een nieuwe daglicht stellen en vooral aan een nieuw publiek tonen.
De soundtrack is een samenwerking tussen Tindersticks en ondes-Martenot speelster Christine Ott, die het voorprogramma verzorgde tijdens de Europese tour van hun laatste album The Waiting Room ( http://muzine.nl/recensie/live/tindersticks-de-doelen-rotterdam), verder aangevuld met Julian Siegel op saxofoon en David Coulter op zingende zaag en neusfluit.
Dit bonte gezelschap maakt een uiterst intrigerend stuk muziek dat tegelijk heel klein, maar ook heel wijds klinkt. Er is veel ruimte voor stilte en de muziek bevat zoveel openheid dat je jezelf er bijna in kan verliezen. Het zesde nummer World In A Wine Glass is het eerste niet ambient stuk en laat een jazzy Tindersticks horen met lekker los drumwerk, rollende contra- en elektrische bassen en off-key piano. Het is wat losser en experimenteler dan het werk op hun laatste studio albums, maar ademt wel dezelfde sfeer. Opvallend is het slechts uit piano en klassieke zang bestaande Brewsters Magic dat heerlijk uit je speakers/kooptelefoon door je hoofd zweeft. Kort daarna wordt het allemaal even elektronischer om met Scarlet Runner weer terug te keren naar de eerder genoemde sfeer van de laatste albums, zij het zonder de jazz maar met zo mogelijk nog meer gevoel gebracht. Met afstand het mooiste stuk van de plaat.

De nummers lopen over in elkaar en dat maakt het helemaal tot een heerlijke luisterervaring. Het mooie aan een soundtrack als deze is dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met emoties van de acteurs of de sfeer van een scene. De beelden kunnen op meerdere manieren van muziek worden voorzien en dat geeft de makers vele malen meer vrijheid. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat de muziek multi-interpretabel wordt. Het werkt uiteraard perfect bij de documentaire (zoals te zien is op de bijgeleverde DVD), maar roept als los muziekstuk heel veel meer beelden op en is heerlijke wegdroom-muziek. De documentaire brengt je naar een microcosmos, maar met een beetje fantasie brengt de soundtrack je naar de cosmos.

City Slang / Konkurrent

9

• UNKLE - The Road: Part 1, recensie, review