Tunng – Songs You Make At Night

Tunng, Songs You Make At Night, recensie, review

Je ziet het meer in het muziekwereldje; van die duo’s die niet met elkaar en niet zonder elkaar kunnen. Dat speelt ook een rol in de geschiedenis van de Britse folktronica-formatie Tunng. Beeldbepalende leden Sam Genders en Mike Lindsay hebben zo’n bijzondere relatie. De twee hebben elkaar een poosje gemeden maar ontdekken nu in de originele bezetting van Tunng dat die juist wat extra’s oplevert. Songs You Make At Night is het resultaat van de reünie na jaren en de band schreeuwt van de daken dat ze erg blij zijn zichzelf te hebben hervonden.

Wij als luisteraar ook, want de plaat is een genot voor het gehoor. We gaan niet zeuren over gebrek aan ontwikkeling; Tunng doet op deze plaat gewoon weer waar ze goed in zijn: een betoverend mooie mix maken van folkachtige zanglijnen, af en toe eens een akoestisch gitaarpartijtje maar daar omheen altijd knisperende elektronica. In sommige liedjes levert die elektronica niet veel meer dan earcandy, in andere – en wat mij betreft de sterkste – speelt de elektronica juist een hoofdrol. In ABOP bijvoorbeeld en Dark Heart dat op dit album in vrolijkheid en dansbaarheid een uitschieter is.

Hoewel de liedjes een licht melancholische toon hebben, wordt het nooit te zwaar op de hand dankzij de humor die doorklinkt in gekke vondsten in de vorm van samples of gekke geluidjes. Neem bijvoorbeeld Flatland dat door het gebruik van geluidjes als bouwstenen voor het ritme sterk doet denken aan The Notwist. Te zoet wordt de folktronica gelukkig net niet. Want experimenten en rare wendingen in liedjes als Evaporate en Nobody Here geven scherpe randjes aan het gehaal en houden het fris.

Songs You Make At Night  is een aangename plaat om naar te luisteren. Als een wandeling door een sprookjesbos; maar dan eentje met enkel goedaardige wezens.

Full Time Hobby / Konkurrent

8