Venus Tropicaux - Lycra Pants EP

Venus Tropicaux - Lycra Pants EP, recensie, review

Jerry Hormone mocht willen dat hij zo stout was als de meiden van Venus Tropicaux. Of zo doet het Rotterdamse trio ons dan toch in elk geval geloven. Hoor ze maar eens tekeer gaan op hun debuut ep'tje; alsof er geen goed fatsoen bestaat. Venus Tropicaux is kersvers en komt uit de krochten van Rotterdam. Uit een creatieve hotspot, wat je ook terugziet in het artwork, de fotografie en videoclips van de band. Twee blikvangers van meisjes die muziek maken zoals het hoort: je hoeft geen instrument te beheersen of schoon te kunnen zingen om leuke muziek te maken. En liedjes hoeven ook niet volstrekt origineel te zijn om te kunnen bekoren. En je mag best klinken als een kopie van iets anders, zonder dat het gelijk gaat vervelen. Hun lef en bravoure levert wel op dat het alleraardigste label Subroutine de band oppikt en hun eerste ep Lycra Pants digitaal en op vinyl uitbrengt. Wel 7" dan... het moet ook niet gelijk te gek worden.

Lycra Pants telt zes liedjes die in de meeste gevallen al voor de 2 minuten zijn weggetikt, gestrand zijn. De productie klinkt passend stuiterend en ruw, als een ristretto: het is op eer je er erg in hebt en toch laat het je oren suizen. En het is als een timewarp terug naar The Slits of The Dance-zonder-funk, met de zelfde verveeld klinkende zang, de atonale krassende gitaren van Gang Of Four en een bonkende waarom-zou-je-moeilijk-doen-bas. Jawel, terug naar de jaren tachtig. Toen deze twee dames en jongeheer amper het levenslicht zagen.

Voor nu zijn zes nummers wel voldoende. Nexta is en blijft het beste liedje en wat volgt is in uitvoering en karakter te eenvormig om lang te kunnen boeien. Wil Venus Tropicaux de belofte waarmaken die veel mensen er in zien, dan is het wellicht raadzaam ook andere kunstjes te leren. De recente beslissing om als kwartet verder te gaan, is misschien al een stap in de goede richting.

Bekijk hier de videoclip voor Lycra Pants

Subroutine / Clear Spot / State51

6