We Were Promised Jetpacks - The More I Sleep The Less I Dream

We Were Promised Jetpacks, The More I Sleep The Less I Dream, review, recensie

We Were Promised Jetpacks is zo’n band die door keihard werken langzaam maar zeker een trouwe schare fans opbouwt. Na jaren eindeloos touren en drie albums hebben ze even een adempauze genomen en zich teruggetrokken, thuis, in Schotland. Daar zijn ze langzaam gaan schrijven en het nieuwe materiaal net zo lang gepolijst tot het mooi glimt. Heeft de pauze de Schotten goed gedaan? Ja, en nee.

The More I Sleep The Less I Dream is een prachtig alternatief rockalbum geworden vol meeslepende grootse liedjes, prachtig overtuigend gezongen door goudkeeltje Adam Thompson. Helemaal zoals je van de Jetpacks zou verwachten. Nummers met veel dynamiek, onderhuidse spanning. De band heeft een eigen geluid, een eigen manier van componeren en arrangeren; een eigen smoel om u tegen te zeggen. De nieuwe plaat telt een aantal juweeltjes die tot het beste van hun oeuvre kunnen worden gerekend. Swingend Someone Else’s Problem bijvoorbeeld, of het walsje Hangin In en emotioneel geladen When I Know More.

Toch is er iets mis met dit nieuwe album van de Jetpacks, en het is lastig de vinger te leggen op waar dat precies aan ligt.

Albums van de Jetpacks zijn steevast groeiers. Het is wat stugge indierock die zich niet makkelijk geeft maar langzaam doordringt in de vezels van je brein en dan niet meer loslaat. Van die muziek waar je in kunt opgaan en waarvan de intensiteit kan leiden tot een heerlijk euforisch gevoel. Maar het duurt bij The More I Sleep The Less I Dream wel verdacht lang voor de groei erin komt. Zo lang dat er twijfel insluipt of dat meeslepende moment nog wel komt. Misschien is het de productie die de dynamiek in de nummers uitvlakt, misschien is het de bombast waarin de band zich op dit album wat kan verliezen (In Light klinkt als een goede tune voor de volgende James Bond-soundtrack). Maar we houden nog even vol; de Jetpacks verdienen het!

We Were Promised Jetpacks speelt 1 december in Bitterzoet, Amsterdam

7