Baroeg Open Air, Rotterdam

Baroeg Open Air, 2013

Zo donker als het in de Baroeg zelf is, zo zonovergoten gaat de 6e editie van Baroeg Open Air de geschiedenisboeken in. Ook dit jaar is de organisatie er weer in geslaagd een indrukwekkende en brede line-up te presenteren. Op de main stage achtereenvolgens The Charm The Fury, Radio Moscow, Dead Head, Hausmagger, The Monolith Deathcult, Meteors, Focus en headliner Moonspell. De Charlois Talent Stage ontvangt Dynamic Solution, Servantum, Blues Junkies, Special Steve en MXRCXL. Op The Electronic Stage staan Angels & Agony, Modulate, Hypnoskull, Torthor, Drumcorps en The Panacea geboekt. Nadat Radio Moscow het publiek getrakteerd heeft op een portie fijne psychedelische blues rock is het de beurt aan Dead Head om het tempo wat op te schroeven. De trash metal wordt vol overgave en energie de goed gevulde tent in gepompt. Weerman Ed Aldus zit er blijkbaar ook wel eens naast want een lokale orkaan op Zuid heeft hij niet voorspeld. Hausmagger speelt vandaag een thuiswedstrijd. Niet alleen de songteksten, maar ook de humoristische gedichten van zanger Theo Wesselo zorgen voor vele lachende gezichten. Na drie kwartier spelen is het publiek de winnaar en nemen de heren en dame drie punten mee naar huis.

The Monolith Deathcult

The Monolith Deathcult vervangt de Denen van Illdisposed en dat doet het quintet vol overtuiging. Gezien de wapperende manen en de mosh-pit is het publiek ook laaiend enthousiast over de Overijsselse death-metal. De Meteors worden gezien als grondleggers van de psychobilly. De band die in 33 jaar tijd al meer dan 40 albums uitbracht staat nog steeds op het podium alsof hun leven ervan af hangt en zet een dijk van een show neer, hulde! Dan is het de beurt aan Focus. Deze legendarische band, onder leiding van Thijs van Leer weet de aandacht van de metal-heads in de tent goed vast te houden met hun classic rock. Het gaat er weliswaar minder stevig aan toe, maar met name het gitaarwerk van Menno Gootjes is een genot om naar te luisteren.

Focus

Een DJ die niet alleen met zijn draaitafel en laptop bezig is maar ook als een malle gitaar staat te spelen is een verademing om te horen en zien. Drumcorps tilt op deze manier zijn breakcore set naar een hoger nivo, daar kunnen andere dj’s een voorbeeld aan nemen. Portugals grootste metal export product heeft de eer om Baroeg Open Air 2013 af te sluiten. Moonspell voldoet volledig aan de hoge verwachtingen vooraf en weet met hun dark/gothic metal in een uur tijd alle zielen voor zich te winnen. Met dik zesduizend bezoekers (een record), mooi weer, een gevarieerd programma, een berg vrijwilligers en de duurzame retourbekers kunnen we niet anders concluderen dan dat het festival Baroeg Open Air net zoveel bestaansrecht heeft als de gelijknamige zaal aan de Spinozaweg. Kan er dan niets beter? Jawel! Om het festival nog groener te maken zou Muzine de organisatie en gemeente willen adviseren om de main stage te voorzien van een energie opwekkende dansvloer want van al die mosh-pitjes kan heel Rotterdam- Zuid een week van stroom worden voorzien.

Moonspell

Zuiderpark, Rotterdam, 21/09/2013

Jasper Plukhooij