Listener. Rotown, Rotterdam.

Dan Smith, Listener live @ Rotown Rotterdam, recensie, review

Levi Morgan MacAllister alias Levi The Poet perst er op het podium van Rotown een woordenstroom uit. Letterlijk; zweet op het gelaat, getormenteerde uitdrukking, de lucht uit zijn strot samengeknepen. Deze jongen meent wat hij zegt, krijg je de indruk. Christelijke slam poetry, zo kun je het wel duiden. Levi The Poet is mee op tour met Listener, en de dankbaarheid dat zijn vrouw deze keer de hele reis mee mag deelt hij met de zaal, nu met een gelukzalige uitdrukking op het gezicht.

Levi The Poet

Vergeef! Dat is de boodschap van deze tengere figuur op het podium, en hij krijgt er de goed gevulde zaal muisstil mee. Ruime, lange bovenkleding, een broek die wijd valt over de spillenbenen, muts strak om het hoofd die een radicaal opgeschoren kapsel bedekt, met daarboven juist meer een redelijk lange toef haar. Levi The Poet heeft niet alleen de intonatie en dezelfde verbeten manier van voordracht geleend van Listeners voorman Dan Smith, maar lijkt ook het uiterlijk te willen aannemen. Dit ruikt naar een subcultuur; vanavond zien we meer volledig in het zwart gehulde mannen en hoog opgeschoren haar en van die militante kleding. Een subcultuur die de liefde predikt, gehuld in een keihard rockjasje.

Het is tijd voor Listener om het podium op te gaan. Ze zoeken elkaar op als een voetbalelftal, raken elkaar aan, er volgt een yell en los gaat de band uit Arkansas in de VS. De band die is ontstaan rond Dan Smith die ooit begon om zijn woordenstroom in de vorm van hiphop uit te serveren, is door de jaren een steeds steviger rockband geworden en inmiddels tot genregenoten van bands als Protomartyr gerekend kunnen worden. De band is ook gegroeid - een tweede gitarist is toegevoegd om dat grootste geluid live recht te kunnen doen - analoog naar voorman Dan Smith die er tegenwoordig uitziet als een Jerommeke, maar dan zonder taille en niet enkel spiermassa. De kenmerkende snor en dat hoog opgeschoren kapsel zijn gebleven.

Listeners voorman Dan Smith

In de huidige tour speelt Listener maar een keer in Nederland. Hier starten ze hun nieuwe Europese avontuur en ze komen dus bijna rechtstreeks uit het vliegtuig rollen. Dat doet niets af aan de enorme inzet waarmee wordt gespeeld. Dan Smith spuugt zijn teksten de zaal in op die boze toon die we van hem kennen, net als Levi The Poet met vertrokken gelaat.  Elke ‘p’ en ‘t’ in de teksten klinken als kleine ontploffingen waarbij het niet anders kan of er worden kleine klodders speeksel ver de zaal in geslingerd.

Maar alle inzet ten spijt marcheert het ogenschijnlijk net niet lekker op het podium. Op Listeners nieuwe plaat Being Empty, Being Filled is de intensiteit en het strakke spel van de band samen met een heerlijke directe sound een belangrijke troef. In Rotown komt dat maar met vlagen goed uit de verf en technische problemen met de stemming van de gitaren en Dan Smiths bas maken het een beetje rommelige en te vaak onderbroken optreden. Na afloop wijten bandleden het aan zo’n eerste wat stroeve optreden na een lange reis.

Drummer van Listener Kris Rochelle

Maar Listener is en blijft een fenomenale band om te zien en te horen. De combinatie van stevige rock - a la The Hold Steady en in een nummer als Add Blue herinnerend aan de vroege emo van een band als Karate - met de slam poetry is uniek en ontzagwekkend. En gelukkig zorgt de band voor voldoende afwisseling omdat de niet aflatende woordenstroom kan leiden tot eenvormigheid. Afwisseling doordat Smith stukken bijna zingt als in Pent Up Genes maar naast stevige pompende rocksongs ook ingetogen en spannend uit de hoek kan komen zoals in There’s Money In The Walls.

De zaal vol fans geniet er zichtbaar van en hier en daar zie je mensen complete stukken tekst meepraten. Geen doorsnee publiek bovendien; dit zijn mensen die het moment willen beleven, er is nauwelijks een mobieltje te zien dat het optreden vastlegt. En dus ook niet hoe de bandleden elkaar na afloop liefdevol omarmen.

Foto's: RENÉ OONK

Rotown, Rotterdam, 1/3/2018

René Oonk