Morrissey & Marshall, Studio Rotterdam @ Muzine.nl Presents...

Morrissey & Marshall, Studio Rotterdam. recensie, review

Omdat we bij Muzine.nl meer willen doen dan alleen schrijven over bands, bedachten we dat het een prima idee zou zijn om bands of artiesten waar we op de redactie een zwak voor hebben ook daadwerkelijk live aan onze lezers aan te bieden. En zo ontstond ‘Muzine.nl Presents’, een serie concerten die we in samenwerking met StudioRotterdam maandelijks gaan organiseren. Aan de Britse band Morrissey & Marshall de eer om die serie af te trappen.

Boezemvrienden Darren Morrissey en Greg Marshall waagden een aantal jaar geleden de oversteek van Dublin naar de muzikale smeltkroes Londen om hun muzikale carrière net dat extra zetje te geven. Debuutsingle Love And Be Loved had het tweetal de nodige aandacht opgeleverd in Ierland, en dus was een volgende stap noodzakelijk. En met het gewenste resultaat, want in 2014 brachten ze een debuutalbum uit (And So It Began), werd het duo een volledige band, en verscheen in die hoedanigheid eerder dit jaar het door John Reynolds (Damien Rice, Sinead O’Connor) geproduceerde album We Rise, waarop de vingeroefeningen van het debuut tot volle wasdom komen.

Met volledige band komen de heren het podium op in StudioRotterdam, de intieme voormalige bioscoopzaal van LantarenVenster, en het viertal heeft er zin in. In de negentig minuten die volgen, reizen we niet alleen langs het volledige repertoire van Morrissey & Marshall, maar ook langs zowel de jaren zestig (het beatleque She’s Got Love), de indiefolk en rock van de jaren zeventig, en via Cold November Sunrise, het openingsnummer van We Rise, dat weer neigt naar het volvette geluid van Kasabian, de hoogtijdagen van de Britpop, begin jaren negentig.

Terwijl de bassist en drummer stoïcijns en  foutloos hun werk doen, is het vooral de charme van de twee opperhoofden die het optreden tot een onvergetelijke show maken. Terwijl Marshall zich vooral bezig houdt met zijn muzikale taken, flirt Morrissey met het publiek. Als hij halverwege een song aankondigt met ‘this one is called Packed Up Lady’, vraagt iemand uit het publiek om verdere uitleg. Morrissey legt vervolgens uit dat het gaat over zijn vriendin die hij moest overhalen om van Dublin mee te komen naar Londen. Het blijkt een waar gevecht te zijn geweest, maar het kwam goed.

Na een eigentijdse versie van Thin Lizzy’s Dancing In The Moonlight (daar zijn de jaren zeventig), en het huiveringwekkend mooie I Need You, sluiten de Britten af met hun opgewekte debuutsingle Love And Be Loved, waarbij de voetjes bij het publiek volledig van de vloer gaan.
Morrissey & Marshall is een band om in de gaten te houden. Ja, echt!

GER VAN TOORENBURG

StudioRotterdam, Rotterdam, 07/09/2017