Sophie Hunger + DEWEY. Lantaren/Venster, Rotterdam

Sophie Hunger, live in Lantaren/Venster, Rotterdam, review, recensie

Over het in 2015 verschenen album Supermoon schreef Muzine nog dat het lijkt alsof de Zwitserse Sophie Hunger nog zoekende is. Alsof ze haar eigen stijl nog niet echt heeft gevonden, ook niet na vier albums. Nu komt zij met haar nieuwe plaat Molecules op zak naar Rotterdam. Een album waarin ze een reuzenstap zet in haar ontwikkeling en kiest voor een nieuw geluid dat wordt gedomineerd door elektronica; veel synthesizers en elektronische beats. Een album dat  consistenter is dan haar voorgaande werk en met een goed gevoel voor popmelodieën ook toegankelijker is geworden. En wat blijkt in Lantaren/Venster: ook haar oudere werk komt erg goed uit de verf in die nieuwe setting. Sophie Hunger lijkt haar stem te hebben gevonden.

Sophie Hunger en haar band in Lantaren/Venster

Hunger staat synoniem voor kwaliteitspop met diepgang. Ook haar oudere werk bestaat bijna enkel uit heel persoonlijke, bijzondere, maar altijd perfecte liedjes. Die kwaliteit verwacht je dan ook als zij aantreedt in Rotterdam. In een zaal bovendien die het mogelijk maakt perfectie na te streven. En dat krijgt de redelijk gevulde zaal met vooral fans - op een enkeling na die onbegrijpelijk deze avond en deze plaats uitkiest om te komen geinen en bij te kletsen met vrienden - dan ook voorgeschoteld. Hunger en haar drie metgezellen geven een concert waar een puntje aan te zuigen is. Alles perfect uitgevoerd, goed klinkend, subtiel maar soms evengoed stormachtig. Haar metgezellen zijn of een kei op hun instrument of bespelen een breed scala; van ronkende synths tot en met flügelhorn. Stuk voor stuk zijn het zeer vaardige muzikanten. Indrukwekkend is hoe Hunger met speels gemak in verschillende talen zingt; dan in bijna onverstaanbaar Zwitsers-Duits, dan weer in het Frans of Engels.

Sophie Hunger; een dijk van een uitstraling

De band speelt geconcentreerd en hebben enkel aandacht voor hun taak en elkaar. Aan subtiele gezichtsuitdrukkingen kun je wel afleiden dat ze het met veel plezier doen. Tijdens deze omvangrijke tour spelen ze avond aan avond. En toch breekt er steeds weer ook een glimlach door op het gezicht van Sophie Hunger, vooral op de momenten dat een van haar bandleden rake klappen uitdeelt of met subtiel spel net boven het maaiveld uitkomt. Op straat zou je zomaar aan haar voorbij lopen. Ze ziet er een beetje als een kleurloos meisje uit; kleine mond, dun nog net geen melkboerenhondenhaar, ogen verstopt achter in smalle spleten getrokken oogleden. Toch heeft Sophie Hunger op het podium een dijk van een uitstraling als zij volledig in haar iegen muziek opgaat. Innemend. Dat werkt aanstekelijk op het publiek dat op den duur al even geconcentreerd en stil alles in zich opneemt.

Hunger doorloopt in Lantaren/Venster haar volledige repertoire van Sad Fisherman van haar debuut Sketches On Sea uit 2007 via Das Neue en intieme solo toegift-met-mondharmonica Take a Turn van The Danger Of Light tot en met uiteraard verschillende liedjes van haar nieuwe plaat zoals een prachtige uitvoering van There Is Still Pain Left. Het oudere werk valt opvallend goed in de smaak bij de verzamelde fans; kreten van verrukking gaan op als Hunger Die Ganze Welt inzet. Toch blijft het wat lauwtjes in Rotterdam en ook bij uitstek dansbaar Tricks van haar nieuwe plaat laat de vlam niet in de pan vliegen. Alsof het publiek zich aanpast bij de sympathieke en o zo bescheiden opstelling van de artieste.

DEWEY

Als opwarmertje trad de uit Londen afkomstige DEWEY op. Solo met een gitaar en een doos vol elektronische geluiden die haar zang begeleiden. Een artiest die haar naam met hoofdletters schreeuwt, applaus afdwingt door na elk nummer er alvast voor te bedanken en met een ietwat verwaande dromerige blik naar het plafond staart, maakt het toeschouwers lastig nog op de muziek te letten. Die paste qua sound en insteek prima bij het hoofdprogramma maar steekt er evenzeer schril bij af omdat het de spitsvondigheid en energie mist.

Lantaren/Venster, Rotterdam, 31/10/2018

Govert Kreuk

8