Standup’69, MOAN. V11, Rotterdam.

Standup’69, MOAN. V11, Rotterdam., recensie, review

Na twee EP’s in eigen beheer tekende het Rotterdamse Standup’69 vorig jaar een platencontract bij het in Capelle gevestigde Butler Records. Dit weekend presenteerde het trio hun debuutalbum Communicate in V11, Rotterdam.

De vuurrode voormalige feestboot aan de Rotterdamse Wijnhaven is al goed gevuld met als de 23-jarige Merle Sibbel onder haar moniker MOAN mag aftrappen op het releasefeestje van haar Rotterdamse vrienden. Haar intense liedjes zijn het ene moment breekbaar, en het volgende weer vol vuur, en vertonen raakvlakken met het werk van PJ Harvey, Cat Power of zelfs een jonge Sinéad O'Connor. Gepassioneerd werkt ze zich door haar set heen, regelmatig haar teksten bijtend richting publiek slingerend. Sibbel is van plan om van MOAN een volwaardige band te maken, en van ons mag ze, want het zal de sound van haar liedjes zeker ten goede komen.

MOAN

Maar dan is toch echt het feestvarken zelf aan de beurt. De dag nadat debuutalbum Communicate officieel is verschenen, opent Standup’69 met de donkere samples van Feels Like lying, tevens de openingstrack van het album. Wat direct opvalt is dat het trio live zoveel meer power heeft dan op het album, iets dat onderstreept wordt door eerste single, en prijsnummer, Communicate With Me, het dancy Dark Space, of de meest recente single As It Comes. Waar de band op het album, opgenomen door Rikke Korswagen (Halfway Station), regelmatig kiest voor een iets meer poppy aanpak, zijn de songs live vele malen dikker, onder meer door de geluidsmuur die gitarist Willem-Pieter Zoutendijk opbouwt op het fundament van de strakke drums van Bruno Vogel. Die drumpartijen zijn niet alleen doeltreffend, maar zijn heerlijk innovatief en voegen daadwerkelijk iets toe aan de sound van Standup’69. Door de vette live sound kruipt ook zangeres Emmy Kadee naarmate de set verstrijkt meer en meer uit haar schulp, aangespoord door de energie van haar bandleden.

Standup'69

Wat de songs van Standup’69 bijzonder maakt, is de combinatie van puntigheid en psychedelica, en de spaarzame toevoeging van zware riffs en shoegaze tapijten. Hoewel de set voornamelijk bestaat uit songs van het nieuwe album (wat logisch is op een releasefeestje), frommelt de band er toch twee oudere tracks tussendoor. Leuk voor de fans van het eerste uur, maar het zijn wel duidelijk de minste sterke liedjes van de avond. Tegelijkertijd zegt het ook iets over de groei die Standup’69 de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. En nu op naar de zomerfestivals…

V11, Rotterdam, 31/03/2018.

7