Verslag A Day In The Forest 2017

Verslag A Day In The Forest 2017, recensie, review, festivalverslag

Er stond dit weekeinde geen festivalverslag in de planning bij Muzine.nl, maar toch kon uw verslaggever het niet laten om een stukje te tikken over de zomereditie van A Day In The Forest waar hij gisteren mocht vertoeven. Een traditioneel festivalverslag zou het toch al niet worden. Onder de mensen op het oogverblindende Landgoed De Paltz in Soest heerst de hele dag al onenigheid over de vraag of A Day In The Forest überhaupt een ‘festival’ genoemd mag worden. Volgens velen is de term ‘muzikale picknick’ meer op zijn plaats. Hoe het ook zij, alles klopt op deze zondagmiddag.

A Day In The Forest wordt georganiseerd door de mannen van Aestrid en een groep vrienden en muzikanten uit de 035-regio, en is al weer toe aan de zesde zomereditie. Over het gehele terrein is onder de uitbundig schijnende zon tussen 12.00u en 22.00u een grote diversiteit aan optredens te zien: performance art,  poëzie, maar toch vooral heel veel muziek.
Zo worden we bij aankomst al aangenaam verrast door Fungo Bat, een bandje dat pas twee maanden bestaat en inmiddels aan z’n derde optreden toe is. Deze vier jonge honden slingeren hun alternatieve gitaarliedjes met de nodige psychedelica, garage en sixties invloeden vroeg in de middag de al lekker gevulde tent in, alsof ze dat al jaren doen. En laten we er maar eens een lekkere cliché zin uitgooien: hier gaan we nog veel van horen!

Maar er zijn meer verrassingen vanmiddag. Zo bekoort het uiterst charmante Someone, de gloednieuwe band van Tessa Rose Jackson, met zomerse, dromerige, maar ook uptempo indiepop die een glimlach tovert op het gezicht van iedereen die de weg naar de Kapschuur heeft weten te vinden. De single The Deep is inmiddels verschenen, en daarmee is het uitkijken naar het eerste album van Someone begonnen.

Aestrid doet al jaren gewoon stug z’n eigen ding. Zo ook vanmiddag. Zanger gitarist Bo Menning, die later ook nog midden in het bos solostukken zal spelen, en zijn secondanten Ray Murphy en JJJ Sielcken spelen voornamelijk nieuw werk. De band trok onlangs weer naar Canada om te schriijven en op te nemen, en als we af moeten gaan op de songs die het trio vanmiddag speelt wordt de volgend jaar te verschijnen opvolger van het prachtige Silver wederom een donkere plaat vol noise exercities en eigenwijze songstructuren. Aestrid is zichtbaar wat nerveus en heeft ruzie met onlangs aangeschafte vintage apparatuur, waardoor de intermezzo’s tussen de songs wat lang duren, maar laat vooral toch gewoon weer zien wat een bijzonder bandje het is.

Bartek

Maar nu begint dit stuk toch weer gewoon op een festivalverslag te lijken, en dat was niet de bedoeling. Het muzikale programma op A Day In The Forest was uitstekend, en er viel veel te genieten en te ontdekken, met optredens van onder meer Coppersky, Luwten, Mevrouw Tamara, Oskamp (aka de Nederlandse Kings Of Convenience), Bartek en Orange Maplewood. Maar het was toch vooral de unieke sfeer die dit festival tot de meest bijzondere muzikale picknick van Nederland maakt.
Overal op het prachtige groene landgoed konden voor je gevoel zomaar acts opduiken, of het nou was in de Tent, een open plek in het bos, de Kapschuur, het indrukwekkende landhuis waar het Herman van Veen Arts Centre gevestigd is, of zomaar plotseling achter een boom vandaan. Maar wat dacht u van de entree; bij het podium in de tent lag een gitaarkoffer waar je zelf een bijdrage in kon deponeren voor het festival. Eten en drinken moest je zelf meenemen, en wie dat vergeten was, kon wel wat kopen, maar ook daar kon je zelf bepalen hoeveel je er voor over had.
Mede daardoor is de sfeer op ADITF zo bijzonder, en wisten over de hele dag zo’n duizend mensen hun weg naar Landgoed De paltz te vinden. Maar laat dit festival alstublieft kleinschalig blijven, en zo zijn unieke charme behouden. Blijf dus volgend jaar vooral gewoon thuis.

FOTO’S: GERTJAN VAN DER LOO

Landgoed De Paltz, Soest, 09/07/2017

10