Verslag: Baroeg Open Air 2015

Verslag: Baroeg Open Air 2015, recensie, review

Het begint er sterk op te lijken dat de organisatie van Baroeg Open Air naast het binnenhalen van toffe bands mooi weer ook contractueel heeft vast gelegd. Net als vorig jaar gaat de achtste editie van het festival de boeken in als zonovergoten. In het Zuiderpark zijn twee tenten opgericht waarvan de kleinste vroeg in de middag als Talent Stage dient en later omgedoopt wordt tot Electronic Stage. Het voordeel van slechts twee podia op korte afstand van elkaar is dat het overzichtelijk blijft en er geen oerwoud aan keuzes is.

Een kwartiertje later dan gepland bijt Gingerpig het spits af op het hoofdpodium. Het trio brengt hun mix van seventies-rock en blues vol overgave voor een nog matig gevulde tent maar dat lijkt de mammen niet te deren. De zang van Boudewijn Bonebakker die we nog kennen van de deathmetalband Gorefest lijkt hier en daar op de stem van Chris Cornell. Er zijn mindere goden om mee vergeleken te worden.

Omdat David van Rise A Thousand ziek is mag Skullsuit de honneurs waarnemen op het Talent Stage. De Limburgers hebben er duidelijk zin in en stampen in een half uur door hun groove metal set heen. Aangenaam is de ijzersterke strot van Roy Goossens die zijn uiterste best doet het publiek op te zwepen wat mondjesmaat lukt, want deze band is duidelijk een van de mindere goden vandaag.

Raketkanon

Terwijl Skullsuit nog bezig is, toont Raketkanon zich tijdens de line-check al als het vervelendste jongetje van de klas, als verongelijkte pubertjes laten ze hun ongenoegen blijken bij het minste of geringste technische probleem. Maar het zij ze vergeven vanaf de aftrap van hun optreden. De fotografen in de fotopit moeten van zanger Pieter-Paul Devos opzij, en hij duikt direct het publiek in om een fijn potje te crowdsurfen. In de vijfenveertig minuten die volgen, ontpoppen de Belgen zich als het totaal geschifte broertje van Tool, Primus en Deftones. De riffs zijn baggervet in deze mix van emo, sludge, metal en het terugkerende stemmetje van Donald Duck. Na drie songs is Devos de fotografen spuugzat, sommeert hij ze de fotopit te verlaten, en roept hij het publiek op om in de fotopit te komen staan. En dat is niet aan dovemansoren besteedt. Met een crowdsurf en stagedive feestje als gevolg. Raketkanon levert, en hoe. Het eerste hoogtepunt van de dag is binnen.

Aan de Rotterdams/Amsterdamse combi Kid Harlequin de eer om de brug te bouwen naar de Electronic Stage. Dit viertal, bestaande uit twee heren en twee dames, is rete ambitieus en wil net zo groot worden als de spierballen van bassist Bronco ( formaatje Ziggo Dome). Denk aan Nine Inch Nails in combinatie met Placebo en je komt uit bij Kid Harlequin. Gitariste Arianne stuift als een bezetene over het podium terwijl ze strak blijft spelen. Het publiek pikt die energie op en geeft het terug. Missie geslaagd, brug gebouwd.

Kid Harlequin

Vreemde eend in de bijt is Rats On Rafts. De Rotterdammers overleven deze middag op BOA alleen door hard te werken want ze lijken enigszins misplaatst op dit festival, of zijn op zijn minst een wat ongelukkige keuze van de programmamakers. Waar negentig procent van de bands het hier moet hebben van vette riffs en bas- en drumpartijen, ligt de kracht van 'The Rats' juist in breed uitwaaierende gitaarpartijen, post punk en psychedelica. Maar David Fagan en zijn band weren zich kranig, en weten toch een groot gedeelte van het aanvankelijk ongeinteresseerde publiek voor zich te winnen, ondanks de technische problemen. En dat is knap.

Rats On Rafts

Een portie hardcore mag natuurlijk niet ontbreken op Baroeg Open Air en laat dat nou een geschikt klusje zijn voor Ryker's. De vijf Duitsers zijn sinds 2012 weer bij elkaar en zijn beter dan ooit tevoren. Misschien moet de organisatie maar eens kijken naar de mogelijkheden voor een energie opwekkende dansvloer want dit is drie kwartier lang pogo-en en moshen. Dennis, de nieuwe zanger van de band heeft zichtbaar veel lol in zijn nieuwe "baan". Hij duikt regelmatig het publiek in en crowdsurft er lustig op los zonder dat het afbreuk doet aan zijn zangkwaliteiten.

Lokaal talent krijgt op BOA elk jaar de kans om zich te bewijzen en presenteren. Zo ook Voodoom uit de Rotterdamse stal van PRSPCT. Op deze mix van jungle en darkstep is het werkelijk onmogelijk om stil te blijven staan. Tel daarbij de opzwepende vocalen van Scapu Lox op en het feest is compleet. Bij dit optreden is waarschijnlijk meer bier op de vloer terecht gekomen dan in de keel: gelukkig kan een vloer niet dronken worden.

Ryker's

Dat metal en elektronische muziek prima samen gaan bewijst Algorithm. Deze "rave-metal" overdondert het publiek als een ware tsunami. Uiteraard wordt er gebruik gemaakt van een laptop, maar de drums en gitaar zijn live en dat geeft toch een flinke extra dimensie aan deze intense muziek.
Ondertussen doet Batmobile op het hoofdpodium gewoon zijn ding, en doet dat met verve, zoals we inmiddels alweer dertig (!) jaar van ze gewend zijn.

Maar de terechte afsluiter van de dag is Venom Inc. De toevoeging Inc. heeft te maken met het feit dat er twee Venom's rondlopen op deze aardbol, met in allebei de versies bandleden die de bandnaam claimen. Venom Inc. is een reunie van de line-up van rond 1989, met gitarist Mantas, drummer Abbadon en bassist, zanger Demolition Man. De vraag wie de rechtmatige eigenaar is van de Venom naam is vanavond totaal onbelangrijk, want het gaat ongelofelijk los op de late avond in het Zuiderpark. Alle belangrijke Venom songs komen voorbij, en de MainStage tent blijkt veel te klein voor deze band, getuige de vele mensen die zich om de tent heen verzamelen.

Venom Inc.  (ook: foto boven)

Met een mooi divers affiche en 7000 tevreden bezoekers is Baroeg Open Air wederom een succes te noemen. Zelfs mensen die niets met het festival hebben doen er goed aan om de datum voor de negende editie in hun agenda te zetten. Op die septemberdag in 2016 zal het namelijk zonnig en warm zijn. Op de redactie van Muzine.nl beginnen we onderhand te geloven dat de weergoden in t-shirts van Slayer en Metallica lopen.

Rene Oonk

7