Verslag: Baroeg Open Air 2016

Verslag: Baroeg Open Air 2016, recensie, review, festivalverslag

Het Zuiderpark in Rotterdam baadt in het zonlicht. Er zijn wel wolken aan de lucht, maar die vormen soms een welkom buffertje tussen de brandende zon en het festivalterrein. Er is voor de liefhebber van metal en punk vandaag geen reden om thuis te blijven: de negende en opnieuw zonnige editie van het gratis metalfestival Baroeg Open Air is geopend. Ook de liefhebber van alternatieve dance komen vandaag ruimschoots aan hun trekken met een flinke portie industrial, elektro en drum & bass.

De eerste band van vandaag is geen onbekende voor de Baroeg, en zeker geen onbekende voor Rotterdam. De veteranen van Spasmodique treden aan, en de tent, die voorgaande jaren tijdens de opener niet altijd goed gevuld was, blijkt vandaag al behoorlijk wat liefhebbers aan te kunnen. En dat worden er gedurende de set steeds meer, waardoor zanger Mark Ritsema zich geamuseerd afvraagt of echt zo vroeg de wekker heeft gezet. De mensen die er zijn laven zich vanaf de onheilspellende opener Valley Stomp aan de puike show die de heren neerzetten. Ouder werk als Your Boyfriend wordt afgewisseld met nummers van de nieuwste teerling van de Spasmodique familie, Six, die eerder dit jaar het levenslicht zag. De toon is gezet; als dit de voorbode is voor Baroeg Open Air 2016, kom dan maar op!

Spasmodique

Dat death metal als genre nog springlevend is bewijzen de mannen van Bodyfarm. Het uit Amersfoort aangesleepte metaal is wel erg zwaar vandaag. Zanger Thomas Wouters brult en grunt donderend de energie vanaf het podium de zaal in: de eerste moshpit van vandaag is een feit.
The Deaf doet daarna wat je van The Deaf mag verwachten als je ze in huis haalt: een vuige set garagerock die laat zien dat de mannen en dame nog lang niet klaar zijn. Zanger Spike is enthousiast, maakt veel contact met het publiek en de toeschouwers smullen ervan. Na de eerste vier nummers al verlaten we de bezwete tent om ons op te maken voor de eerste act van vandaag op de electronic stage: Hologram_. Deze Fransman maakt rauwe abstracte industrial, en wij krijgen tijdens de show het gevoel alsof we de muzikale set van The Matrix zijn binnengelopen, maar in tegenstelling tot de film duurt deze set eigenlijk te lang en kent weinig verrassingen.

The Deaf

Dan terug naar de jaren 80. De New Wave of British Heavy Metal heeft grote bands voortgebracht, zoals Iron Maiden, Saxon en de Baroeg Open Air headliner van vorig jaar, Venom. Dit jaar staat opnieuw een band uit deze oude school op het programma: Angel Witch. Zanger Kevin Heybourne heeft in de loop der jaren heel veel muzikanten in zijn band zien komen en gaan. Dat de performance niet meer zo energiek is als in de beginperiode moge duidelijk zijn, strak is de set wel. Geopend wordt met Gorgon en Confused van het album Angel Witch uit 1980, dat destijds direct de band op de kaart zette als vooraanstaand lid van die New Wave of British Heavy Metal familie. Het blijkt het leeuwendeel van de setlist. Slechts een enkel nummer wordt gespeeld van hun laatste, goed ontvangen wapenfeit As Above, So Below uit 2012. Maar dat deert werkelijk geen enkele van de aanwezige headbangers.

Angel Witch

Het meest exotische dat vandaag Baroeg Open Air aandoet zijn onze Russische vrienden van Arkona. Zij bespelen de afgeladen tent – het lijkt alsof menigeen voor Arkona gekomen is- met het grootste gemak. Zangeres Maria “Scream” Arichipowa bewerkt erg overtuigend de bezoekers met haar strot die haar bijnaam eer aandoet en ons doet afvragen of ze niet eigenlijk een man is... Traditionele Russische instrumenten als doedelzak (jawel!) en blokfluit begeleiden de double bass van de drummer en eigenlijk is dat best lekker. Spannende en onbuigzame set die ook enkele meezingende meisjes kent vooraan bij het podium.
Terug naar de electronic stage waar Bong-Ra ondertussen de eerste metalachtige geluiden in deze tent aflevert. Een vergelijk met the Prodigy zou hier niet scheef gaan. De tent rockt, de DJ wisselt lichte reggae af met metal en beats, en wij denken terug aan Atari Teenage Riot.

Bong-Ra

De tweede oudgediende van vandaag is hardcore punkband Discharge uit Engeland. Geformeerd in 1977 en geldend als belangrijke invloed voor bands als Sepultura en Metallica. Laatste album: het goed ontvangen Desensitise uit 2009. Alleen gitarist en voormalig zanger Terence Roberts en bassist Roy Wainwright zijn nog aanwezig van de originele bezetting uit de beginjaren. Zanger Jeff Janiak dendert, compleet met mohawk en dr. Martens, als een gekooide tijger over het podium, slechts enkele malen pas op de plaats makend om een oerbrul vanuit zijn tenen over het publiek uit te kotsen. De 22 nummers tellende, keiharde performance is een heerlijke throwback naar de tijden van punk.

Discharge

Caliban (foto boven) uit Duitsland is de laatste band die zijn opwachting maakt op het hoofdpodium, de uitpuilende tent staat op het punt te bevallen van een climax; zelfs na Discharge is er in het publiek nog ruim voldoende stootkracht om Caliban volop mee te maken. Met bandeloze energie knallen en donderen de leden over het podium. Zanger Andreas Dörner dirigeert al schreeuwend het publiek, dat hem zonder enig probleem gewillig opvolgt: al snel is de eerste wall of death volbracht, waarna het publiek mee blijft zingen en springen. Caliban heerst onomstootbaar.

De laatste act op de electronic stage is Zardonic, een DJ uit Venezuela die zwaardere elektronische dansmuziek de tent in slingert. Tijdens de set van de gemaskerde DJ is het zeer moeilijk om stil te blijven staan, en wanneer vakkundig Feuer Frei van Rammstein wordt bewerkt tot een zeer dansbaar geheel, is het feest hier compleet.

Je kunt je als bezoeker afvragen of de programmering op het electronic stage past op een festival als Baroeg Open Air, maar ach, Baroeg staat voor alternatieve muziek en sommige uitingen van dance horen daar bij. Dansavonden zijn er in Rotterdam-Zuid altijd al geweest. Baroeg heeft zijn hand immers nooit omgedraaid voor een act als Front 242.
En dus kunnen we moegestreden maar voldaan naar huis. We hebben ons hart opgehaald aan oude punk en metal, ons head gebangd op krachtige gitaren en een dansje gewaagd. Volgend jaar is het tweede lustrum van Baroeg Open Air, en die krijgt hopelijk wel een grotere naam op het affiche dan wij vandaag gezien hebben. Dat zou een feestje dat hoort bij een prima festival dat zijn 10e verjaardag viert verdienen.

(VERSLAG & FOTO'S: RENE OONK)

Zuiderpark, Rotterdam, 10/09/2016

7