WHITE. Paradiso, Amsterdam.

WHITE, Paradiso, Bovenzaal, Amsterdam, 13/12/2017., recensie, review

In april van dit jaar verraste de Schotse band WHITE na een handvol singles, met een fris debuutalbum dat vol staat met dansbare indiepop pareltjes. Op One Night Stand Forever mixt het vijftal moeiteloos punk, funk, disco, indie, dance en gitaarpop tot een smakelijke cocktail, maar het zijn toch vooral de energieke live shows waarmee de Glaswegians hoge ogen wisten te gooien tijdens hun Nederlandse tour in mei, en de aansluitende optredens als headliner op London Calling en tijdens de laatste editie van Vestrock.

Vanavond is de band even terug in Paradiso, en het is wederom de tomeloze energie die de band ver boven de middelmaat doet uitstijgen. Zanger Leo Condie is uitstekend bij stem, en stuitert samen met beide gitaristen Chris Potter en Ruaraidh MacFarlane ruim 50 minuten lang als een bezetene over het podium, terwijl de al even stuiterende bassist Lewis Andrews en energieke drumster Kirstin Lynn de songs van hun uiterst dansbare fundament voorzien.

Dat de band iets minder als een geoliede machine klinkt als tijdens hun optredens eerder dit jaar, komt vooral doordat de setlijst voor een groot gedeelte uit nieuwe songs bestaat. Prille songs die nog een extra vleugje dance bevatten (zoals opener Can’t Handle). Typerend is wat dat betreft de uitvoering van albumtrack Sweat, die in een geheel nieuw jasje is gestoken, en neigt naar bands als LCD Soundsystem, of zelfs Underworld.

Albumtracks als One Night Stand Forever en Living Fiction blijven wel hun aanstekelijke, oude vertrouwde zelf, en dat is na het openingsgeweld ook wel weer even lekker, want direct daarna volgt alweer een furieuze versie van live favoriet Step Up, en twee uitstekende nieuwe songs, I Need You, met een mooi eerbetoon voor Bowie’s Heroes, en Places You Go, die zomaar eens zouden kunnen gaan opduiken op een nieuwe release van het vijftal (een babbeltje met de band na het optreden  leert dat er waarschijnlijk nog voor de zomer nieuw werk uitkomt).

WHITE sluit overtuigend af met ‘oudjes’ Be The Unknown en Future Pleasures, en het gloednieuwe  Lines, en bewijst ook vanavond weer dat de band klaar is voor het grotere werk, en ondanks de kou in Amsterdam staat te popelen om het komende festivalseizoen in te duiken.

TEKST: GER VAN TOORENBURG
FOTO’S: SHARON EN MAUREEN VREEBURG

Paradiso, Bovenzaal, Amsterdam, 13/12/2017.